Recensie: Het café aan de kust (Tina van Dijk)

Serie: De kust (1)

Auteur: Tina van Dijk

Uitgeverij: Loft Books (20 april 2022)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 121

Prijs: € 4,99

Emmie maakt een moeilijke tijd door. Ze heeft een poosje verlof genomen van haar veeleisende werk bij een advocatenkantoor nadat ze tijdens een vergadering is flauwgevallen van vermoeidheid. Nu zit ze thuis, maar het lukt haar nog altijd niet om tot rust te komen. Gelukkig komt haar moeder met een plan: Emmie kan een tijdje logeren bij haar oom Bart, die een klein café runt in het gemoedelijke dorpje Duijnen, aan de kust. Emmie twijfelt even of ze haar Amsterdamse leven zomaar kan achterlaten, maar stapt dan toch in de auto. Een heerlijke strandwandeling zal geen kwaad kunnen en ze kan vast ook af en toe bijspringen in het café, de locals ontmoeten. Krijgt ze in Duijnen inderdaad de kans om weer tot zichzelf te komen? En wie weet, misschien komt zelfs de liefde op haar pad.

Het café aan de kust van Tina van Dijk is het eerste deel in haar feelgoodserie De kust. Bij de beschrijving staat dat dit boek geschikt is voor de liefhebbers van Jenny Colgan, Sophie Kinsella en Marian Keyes. Dit zijn natuurlijk grote namen in de ‘feelgood wereld’ en hierdoor liggen de verwachtingen voor Het café aan de kust best wel een beetje hoog! Ik ben benieuwd wat Emmie allemaal te wachten staat in Duijnen en vertel je in deze recensie graag of Tina van Dijk aan de verwachting heeft kunnen voldoen.

Laat ik beginnen met de schrijfstijl van Tina van Dijk in Het café aan de kust, want die past perfect bij een feelgood boek. Het is vlot, luchtig en fluffy. Ze gebruikt niet heel veel details, maar precies genoeg om het verhaal tot leven te laten komen. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en er wordt niet lang bij stil gestaan. De hoofdstukken zijn daarnaast lekker kort en voor je het weet heb je er alweer een paar gelezen. Het café aan de kust is hierdoor echt een boek dat je even snel tussendoor kunt leest, het telt sowieso maar 121 pagina’s! Dit is dus echt een boek om lekker in de zon op je balkon of in de tuin te lezen. Eventjes lekker genieten.

Het verhaal in Het café aan de kust is vooral geschreven vanuit Emmie, maar ook vanuit twee andere personages. Deze afwisseling is fijn, maar zorgt er niet per se voor dat je de twee andere personages ook goed leert kennen. Tina van Dijk zorgt er dus vooral voor dat je een band met Emmie opbouwt en haar en haar gevoelens leert kennen. Je merkt dat ze zichzelf gedurende dit boek al een beetje ontwikkeld, ze wordt stoerder en komt voor zichzelf op. Ze weet wat ze wil en durft daar tegen het einde van Het café aan de kust naar te handelen.

In Het café aan de kust zit verder niet echt veel diepgang en dat is natuurlijk ook niet per se nodig bij een feelgood boek. Tina van Dijk heeft gekozen voor de klassieke opbouw van een feelgood boek en er zitten niet echt verrassingen in Het café aan de kust. Daarnaast kan je ook heel goed merken dat dit het eerste deel is van een serie, want in het begin gebeurt er nog niet bijzonder veel. Er wordt echt opgebouwd naar de vervolgdelen in De Kust-serie, namelijk Thuis aan de kust en Winter aan de kust. Hopelijk zit daar ook iets meer romantiek in!

Kortom, Het café aan de kust is een leuk eerste deel in De Kust-serie van Tina van Dijk. Het verhaal heeft de klassieke opbouw van een feelgood boek. Hier zitten dus geen verrassingen in, maar het leest ontzettend vlot weg door de luchtige en fluffy schrijfstijl van Tina van Dijk. Je leert Emmie kennen doordat je vanuit haar perspectief leest en dit zorgt ervoor dat haar ontwikkeling tijdens Het café aan de kust goed naar voren komt. Dus ga lekker in het zonnetje zitten en pak dit boek erbij. Het is perfect leesvoer voor de zomerse dagen!