Recensie: Het begint met een zaadje (Laura Knowles)

Auteur: Laura Knowles

Ilustrator: Jennie Webber

Uitgeverij: Christofoor (27 januari 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 15,95

Hoe is het mogelijk dat een klein zaadje het begin van zo’n grote boom kan zijn? Reis mee door de seizoenen en de jaren en zie hoe een zaadje eerst verandert in een klein boompje, en uiteindelijk in een machtige boom met takken en wortels die de hele pagina vullen. Gaandeweg komen er steeds meer dieren in en om de boom wonen, zoals eekhoorntjes, konijntjes, vlinders en uilen.

Het begint met een zaadje van Laura Knowles en Jennie Webber is een informatief prentenboek over de natuur. Het verhaaltje laat duidelijk zien hoe een heel klein zaadje uit kan groeien tot een mooie grote boom waar het bruist van het leven! Zeker voor kleine kindjes kan dit indrukwekkend zijn om te zien en te beseffen. De prachtige cover trekt sowieso al meteen de aandacht door de prachtige goudfolie die is gebruikt om de titel mee te schrijven!

Laura Knowles heeft Het begint met een zaadje in rijmvorm geschreven. De korte rijmpjes zijn vrolijk en vertellen een mooi opgebouwd verhaal. Laura Knowles weet vanaf het begin welke boodschap ze wil overbrengen met Het begint met een zaadje en dat is ook zeker gelukt. Op een speelse manier leren kinderen door dit prentenboek iets meer over hoe de natuur in elkaar zit.

“Dagen worden weken, het zaadje verandert steeds meer. Lieveheersbeestjes schuilen er, een libelle strijkt neer.”

De illustraties in Het begint met een zaadje zijn gemaakt door Jennie Webber. Ze zijn erg mooi en rustig door de natuurlijke kleuren die zijn gebruikt. Toch is er heel veel te zien, want niet alleen een zaadje groeit uit tot een grote boom, maar er komen ook verschillende dieren langs die een nestje in de boom bouwen of een holletje tussen de wortels graven. Het is ontzettend leerzaam! De illustraties van Jennie Webber en de rijmpjes van Laura Knowles sluiten perfect bij elkaar aan zodat er een mooi verhaaltje ontstaat.

Aan het einde van Het begint met een zaadje vind je nog een prachtige illustratie die het hele verhaal in het kort samenvat. Op de achterkant hiervan staan ook nog een aantal leuke weetjes over de Esdoorn (de boom waarover dit verhaaltje gaat). Alles bij elkaar maakt van Het begint met een zaadje van Laura Knowles en Jennie Webber een erg leerzaam boek!