Recensie: Hell City – Laatste halte (Joanne Carlton)

Ze ontwaakt in een brandende stad.
Op de eerste dag ontdekken de monsters haar.
Op de tweede dag leert ze zich te verdedigen.
Op de derde dag redt een hond haar leven.
En dat verandert alles.
Hell City. De laatste halte.

Hell City – Laatste halte is een Young Adult novelle, geschreven door de getalenteerde Joanne Carlton (het alter ego van Sandra J. Paul). Ze schrijft erg veel verschillende soorten verhalen en dit is haar eerste novelle. Ze heeft zich voor dit verhaal onder andere laten inspireren door de illustraties van Thomas Philip Acid en ik kan jullie verklappen dat de illustraties een echte toevoeging zijn aan het verhaal. Het komt nu namelijk nog meer tot leven!

Hell City van Joanne Carlton heeft een mooie en duidelijke opbouw. Het verhaal is namelijk opgedeeld in verschillende dagen en als lezer weet je hierdoor direct waar je aantoe bent. De herhaling aan het begin van de dagen is erg leuk gedaan! Dit maakt het verhaal een beetje speels, terwijl het ook heel spannend is. De verschillende monsters die in het verhaal voorkomen worden erg realistisch beschreven voordat je de illustratie te zien krijgt. Geweldig! Daarnaast leest Hell City gewoon erg snel weg door de vlotte schrijfstijl van Joanne Carlton.

“Haar verwarde brein beseft eindelijk dat er niemand zal komen om haar te redden, dat ze er alleen voor staat. Dat mantra herhaalt zichzelf in haar gedachten, tot het haar uiteindelijk kalmeert.” – p. 2

Het grootste gedeelte van Hell City is erg mysterieus en misschien een beetje vaag, omdat je totaal niet weet wat er aan de hand is. Joanne Carlton gooit de lezer in het diepe en wil vooral dat de lezer zelf gaat nadenken over wat er aan de hand is. Naar mijn idee is dit de grootste kracht van het verhaal, want het einde komt hierdoor echt goed binnen bij de lezers. Maar ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die deze mysterieusheid een beetje als langdradig kunnen beleven.

Hoewel het Hell City maar een kort verhaal is, zit deze wel ongelooflijk goed in elkaar. Als je begint met lezen kan je nooit bedenken hoe ingenieus dit verhaal is opgebouwd. Het heeft heel erg veel diepgang en het verhaal zet je zeker aan het denken. Er komt namelijk een onderwerp in voor waar niet veel over gesproken wordt. Maar Joanne Carlton durft het aan om dit risico te nemen en naar mijn idee heeft dat ontzettend goed uitgepakt, want je merkt dat ze heel erg veel van het onderwerp afweet waardoor het realistisch op de lezer overkomt. Petje af voor Joanne Carlton!

Kortom, Hell City van Joanne Carlton is een echte must-read. Het is spannend, intrigerend, mysterieus en duidelijk opgebouwd. De onderliggende boodschap is indrukwekkend en het blijft nog lang door je hoofd spoken. Zeker als je zelf ook een theorie bedacht hebt over wat er met Allie aan de hand kan zijn!