Recensie: Helderwitte macht (Cassandra Clare)

Serie: Vloeken uit het verleden (2)

Auteur: Cassandra Clare

Co-auteur: Wesley Chu

Uitgeverij: Moon (3 mei 2021)

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: € 23,99

Het leven van Magnus Bane en Alec Lightwood loopt op rolletjes. Ze wonen samen in een fantastische loft, hun heksenmeesterzoontje Max leert langzaam lopen, en op de straten van New York is het rustig en veilig – zo rustig en veilig als New York kan zijn, in ieder geval.

Tot op een nacht twee oude kennissen hun appartement binnendringen en het machtige Witte Boek stelen. Magnus en Alec moeten noodgedwongen alles laten vallen om het terug te krijgen. Ze volgen de dieven naar Shanghai, schakelen hulptroepen in, en moeten een babysitter regelen.

Ook heeft iemand Magnus neergestoken met een vreemd magisch wapen, en de wond gloeit, dus daar moeten ze zich óók nog druk om maken.

Gelukkig bestaan hun hulptroepen uit Clary, Jace, Isabelle en kersverse schaduwjager Simon. In Shanghai ontdekken ze namelijk dat een nog véél gevaarlijkere dreiging hen opwacht. Magnus’ magie is op hol geslagen, en als ze de demonen die de stad overspoelen niet kunnen tegenhouden, zullen ze hen tot de bron moeten volgen – het levensechte rijk van de doden. Lukt het ze om de wereld te redden voordat Max Alecs moeder tot waanzin drijft?

Helderwitte macht is het vervolg op Scharlakenrode magie uit de Vloeken uit het verleden-serie van Cassandra Clare en Wesley Chu en speelt zich af na De Kronieken van de Onderwereld-serie. De recensie over het eerste deel lees je HIER. Mocht je Scharlakenrode magie (en De Kronieken van de Onderwereld-serie) nog niet gelezen hebben dan kun je deze recensie beter overslaan in verband met mogelijke spoilers. Het spannende avontuur waar Magnus en Alec in zijn beland gaat eindelijk verder in Helderwitte macht.

Fans van De Kronieken van de Onderwereld-serie kunnen hun hart zeker ophalen met Helderwitte macht. In tegenstelling tot Scharlakenrode magie spelen in dit deel ook Clary, Jace, Isabella en Simon een grote rol. Cassandra Clare en Wesley Chu roepen hiermee nostalgische gevoelens op bij de lezer, want het is natuurlijk ontzettend tof om erachter te komen hoe het nu met ze is! En het is gewoon heerlijk om deze groep personages opnieuw met elkaar in actie te zien; for old times sake.

Meteen vanaf het begin voel je al een dreigende spanning in Helderwitte macht. Dat we nog niet af zouden zijn van Shinyun zat er natuurlijk al een beetje aan te komen, maar Cassandra Clare en Wesley Chu weten hier een spectaculaire draai aan te geven. Je vreest voor Magnus’ leven en zit hierdoor op het puntje van je stoel tijdens het lezen van Helderwitte macht. Toch is er ook voldoende tijd voor romantiek in het verhaal; wat zijn Magnus en Alec toch ook ontzettend schattig samen! Een mooie balans waardoor Helderwitte macht maar moeilijk weg te leggen is. Het is verslavend.

Net als Scharlakenrode magie eindigt Helderwitte macht redelijk gesloten totdat je bij de laatste bladzijdes van het boek aankomt. Daarmee zorgen Cassandra Clare en Wesley Chu ervoor dat je toch nieuwsgierig bent naar het volgende deel, zonder dat je nog met heel veel vragen zit. Verder zitten er in Helderwitte macht weer mooie plottwists verwerkt waardoor het verhaal onvoorspelbaar en verrassend blijft. Je wordt echt weer even meegenomen naar de Schaduwjagerswereld waar je zo van bent gaan houden. Magnus en Alec blijven hele intrigerende personages en je komt steeds meer over ze te weten.

Kortom, Helderwitte macht is een spannend, mysterieus en romantisch vervolg op Scharlakenrode magie uit de Vloeken uit het verleden-serie van Cassandra Clare en Wesley Chu. Dit keer voelt het verhaal nog meer als thuiskomen dan het eerste deel, omdat ook Clary, Jace, Isabella en Simon een grote rol in het verhaal spelen. De groep is weer samen en dat is voor De Kronieken van de Onderwereld-fans geweldig! Het verhaal is serieus verslavend en Helderwitte macht leg je niet zomaar aan de kant.