Recensie: Heksengrietjes – Toverformules op de dool (Joris Chamblain & Lucile Thibaudier)

Auteur: Joris Chamblain

Illustrator: Lucile Thibaudier

Uitgeverij: Kennes (augustus 2020)

Genre: Strip, Fantasy

Aantal bladzijdes: 42

Prijs: € 11,90

In Manenwende wonen alleen tovenaars en heksen. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat wordt er met toverformules gegoocheld. Wanneer drie kinderen het slachtoffer worden van een paar vreemde spreuken, zijn alle ogen gericht op het meisje dat ruzie met ze heeft gehad: Harmony.

Misschien heb je de naam Joris Chamblain al een keertje eerder voorbij zien komen. Dat is ook niet zo gek, want er zijn al veel strips van zijn hand verschenen. Denk hierbij maar aan Het dagboek van Cerise en Het dagboek van een maankind. Laatstgenoemde heb ik onlangs gelezen en wat een prachtig verhaal. Dit keer ga ik het hebben over Heksengrietjes – Toverformules op de dool. Iets heel anders dan Het dagboek van een maankind, maar ik ben erg benieuwd.

Misschien verwacht je het niet direct van een strip, maar Heksengrietjes – Toverformules op de dool bevat hele mooie boodschappen voor de lezers. Het verhaal gaat over de zusjes Harmony en Kruimel en Joris Chamblain laat duidelijk naar voren komen dat familie heel belangrijk is. Net als voor elkaar opkomen en elkaar beschermen. Natuurlijk is een strip niet compleet zonder een mysterie. Als lezer kan je zelf lekker meepuzzelen en het eind is erg verrassend!

Lucile Thibaudier heeft zich ontfermd over de illustraties van Heksengrietjes – Toverformules op de dool. En jeetje, wat zijn die betoverend mooi. Het is echt genieten om naar alle illustraties in deze strip te kijken. Er zitten ontzettend veel details in en zelfs zonder de tekst van Joris Chamblain vertellen ze een verhaal. Alles komt tot leven; van Harmony en Kruimel tot hun huis tot hun school. Daarnaast sluiten de illustraties van Lucile Thibaudier en de tekst van Joris Chamblain erg mooi bij elkaar aan in Heksengrietjes – Toverformules op de dool.

Al met al is Heksengrietjes – Toverformules op de dool van Joris Chamblain en Lucile Thibaudier een magische strip die je meeneemt naar de betoverende wereld van Harmony en Kruimel. Het is simpelweg genieten en ondertussen krijg je hele mooi lessen mee. Inmiddels is het tweede deel in deze stripserie ook al verschenen en de titel klinkt heel interessant; Heksengrietjes – Het raadsel van de verhalensmuller.