Recensie: Heks van Vuur en Oorlog (S. Christina)

Titel: Heks van Vuur en Oorlog

Serie: Lara Polaris (1)

Auteur: S. Christina

Uitgeverij: Rebel Books (11 november 2020)

Aantal bladzijdes: 276

Prijs: € 19,95

In een land waar magie verboden is, probeert de zestienjarige Lara met alle macht haar krachten te onderdrukken. Maar dan wordt ze getest op hekserij, en staat haar wereld op zijn kop. Het heksenteken wordt in haar nek getatoeëerd en langzaam maar zeker wordt ze afgesloten van de rest van de wereld. Ze leert haar lotgenoten kennen; David, Noah, Philip en Alex, en samen starten ze een verzet tegen de onderdrukking. Maar net als alles op zijn plek lijkt te vallen, ontdekt Lara een duister familiegeheim. Magie is niet zonder reden verboden, en die reden is dichterbij dan ze denkt…

Heks van Vuur en Oorlog is het eerste deel over Lara Polaris, geschreven door S. Christina. Zoals jullie misschien wel weten ben ik gek op boeken waarin magie centraal staat. Toen ik de synopsis las, was ik dan ook meteen verkocht en wist ik dat ik Heks van Vuur en Oorlog heel graag wilde lezen. Mijn verwachtingen waren hoog, maar zijn deze ook allemaal uitgekomen? Ik vertel het je in deze recensie.

Laat ik beginnen met de schrijfstijl van S. Christina. Die is namelijk echt ontzettend fijn. Ze maakt gebruik van lekkere korte zinnen en ook de hoofdstukken zijn niet zo lang. Hierdoor heb je het gevoel dat Heks van Vuur en Oorlog redelijk snel wegleest. Je hoeft niet al te veel na te denken over wat er staat en het is heel geschikt voor de doelgroep van het boek. De gebeurtenissen worden duidelijk genoeg omschreven met genoeg details.

Helaas is er niet heel veel ruimte om echt diepgang te geven aan de personages in Heks van Vuur en Oorlog. Ze voelen allemaal redelijk vlak aan en je komt niet veel over ze te weten. Lara Polaris is het hoofdpersonage, maar wie is zij eigenlijk? Wat maakt haar Lara? Dit geldt ook voor de bijpersonages. S. Christina staat niet echt bij hun verleden of persoonlijkheid stil. Dat is jammer, want hierdoor is Heks van Vuur en Oorlog een redelijk vlak verhaal dat niet echt gevoelens bij de lezer oproept.

“Magie is slechts zo duister als de heks die haar gebruikt.” – p. 194

Toen ik begon met Heks van Vuur en Oorlog deed het mij meteen een beetje denken aan boeken zoals Divergent van Veronica Roth en Inkt van Alice Broadway. En het verhaal begon ook best spannend, maar die spanning weet S. Christina niet lang vast te houden waardoor het eerste deel van het boek een beetje saai is. Ik had niet echt het idee dat ik een fantasy boek aan het lezen was en het verhaal had nog geen duidelijke richting.

Die richting kwam pas in de laatste 100 pagina’s naar voren. Toen werd Heks van Vuur en Oorlog echt interessant en wist zich toch nog los te rukken van de standaard verhalen in het YA Fantasy genre. S. Christina zorgde voor spanning, een intrigerende legende, een mooie worldbuilding en voor karakter bij de personages. Hierdoor is het laatste gedeelte echt sterk. Maar het was voor de lezer interessanter geweest als dit eerder in Heks van Vuur en Oorlog aan bod was gekomen.

Kortom, Heks van Vuur en Oorlog van S. Christina is een leuk verhaal dat pas in het laatste gedeelte van het verhaal echt interessant wordt. In het begin mist het spanning, worldbuilding en diepgang bij de personages, maar ondanks dat leest het boek wel heel snel weg door de fijne schrijfstijl van S. Christina. Zeker het einde van Heks van Vuur en Oorlog heeft mij toch nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg, Leger van Schaduw en Storm, dat over een paar maandjes zal gaan verschijnen.