Recensie: Heartstream (Tom Pollock)

Titel: Heartstream

Auteur: Tom Pollock

Uitgeverij: Gottmer (16 september 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €18,99

Cat is verliefd. En niet op zomaar iemand. Ze heeft een relatie met de leadzanger van een van de allergrootste bands ter wereld. Als de fans van de band erachter komen dat hun idool een relatie heeft, zullen ze woedend zijn. Cat houdt de relatie angstvallig geheim, maar dan wordt ze zwanger… Social media Amy is beroemd. Ze is een enorm fenomeen op Heartstream, een app waarmee je al je diepste gevoelens met je fans kunt delen. Amy streamt zelfs hoe ze zich voelt tijdens de begrafenis van haar moeder. Als Amy na de begrafenis van haar moeder thuiskomt, staat er een onbekende vrouw in haar woonkamer. Ze is van top tot teen behangen met explosieven. Ze weigert te vertrekken voordat ze Amy heeft gesproken. Wat zou ze willen?

Tom Pollock is de auteur van de thriller voor jongeren Wit Konijn/Rode Wolf. Dat boek heb ik zelf niet gelezen, maar ik heb wel gezien dat het, het beste boek voor jongeren van 2019 wordt genoemd. Dat belooft natuurlijk veel goeds voor Heartstream. En die verwachting komt al bijna meteen uit, want Tom Pollock neemt je met zijn fijne schrijfstijl meteen mee in de wereld van social media, obesessie en verraad. Moeiteloos word je het verhaal van Heartstream ingetrokken totdat het boek uit is!

Heartstream is geschreven vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Amy en die van Cat. Het zijn twee totaal verschillende verhalen en lange tijd vraag je, je als lezer af wat ze met elkaar te maken hebben. Lopen de verhalen parallel aan elkaar? Of gaat het om twee totaal verschillende tijdlijnen? Alles kan.. En Tom Pollock zorgt er hierdoor voor dat de lezer erover na gaat denken en dat er zich verschillende theorieën in je hoofd ontwikkelen.

“Dat is het probleem met Heartstream. Het kan je zo’n beetje elk gevoel bezorgen, maar het kan er niet één wegnemen.” – p. 20

Ik denk dat de uiteindelijke plottwist in Heartstream voor de doelgroep dan ook behoorlijk verrassend zal zijn! Tom Pollock heeft in ieder geval een ijzersterk plot neergezet en aan alle belangrijke details gedacht. Alles klopt en tegelijkertijd ben je toch verrast. Een tof onderdeel van het verhaal is de app Heartstream, ik vond dit een heel origineel onderdeel in het verhaal. Al was het niet altijd het belangrijkste onderdeel. Het verhaal ging meer om vertrouwen, verraad en gevoelens.

Ik vond het einde van Heartstream nogal abrupt. Opeens was het verhaal gewoon klaar, terwijl ik graag nog antwoorden had willen krijgen op een aantal vragen. Vooral over hoe het nu verder gaat met bepaalde personages. Komt er namelijk nog gerechtigheid voor hen? Een epiloog ontbrak en ik denk dat die toch best wel geschikt voor het verhaal was geweest. Hier had Tom Pollock voor mij dus nog net even iets meer uit het verhaal kunnen halen.

Al met al heb ik ontzettend genoten van Heartstream, geschreven door Tom Pollock. Ik kan niet anders dan het boek met 4 sterren beoordelen, want dat is gewoon dubbel en dwars verdiend! Heartstream is zo een boek dat je nog lang bij zal blijven. Het was verrassend, origineel, sterk en intrigerend; een echte must-read.