Recensie: Hart van het Beest (J.M. Anna)

Serie: Astoris (2)

Auteur: J.M. Anna

Uitgeverij: Emmabooks (5 augustus 2019)

Genre: Historische fictie, Roman, Fantasy

Aantal bladzijdes: 375

Prijs: €19,95

Emily Byron staat op het punt haar leven echt te beginnen. Ze trouwt met haar jeugdliefde Malcolm en met hem staat haar een avontuurlijke tijd te wachten. Maar kiest hij ook voor haar als het erop aankomt?

In Astoris zijn de Gouden Decennia aangebroken. Onder het bewind van de nieuwe koning heeft het land zich losgemaakt van de Kerk en lijkt het na een periode van pokken en pest voorspoediger dan ooit te gaan. Maar niets is minder waar. Het koninklijke hof is één grote slangenkuil en als Emily’s vader, een vooraanstaand edelman in Avalon, haar meeneemt naar het hof, komt ze terecht in een wereld waar vrouwen nog steeds het onderspit delven en loyaliteit een nietszeggend gegeven is. Emily zelf blijkt een pion te zijn in een bizar machtsspel waarin ze gedwongen wordt de nacht door te brengen met de man uit haar nachtmerries.

Kan Malcolm haar behoeden voor een leven achter de tralies, of laat ze haar hart vrij en doorziet ze de liefde?

Hart van het Beest is het tweede boek in de Astoris-serie van J.M. Anna. Het is een hervertelling van Beauty and the Beast en is prima los te lezen van het eerste deel, De Gifmengster. Dit komt omdat Hart van het Beest over twee totaal nieuwe personages gaat,  die zeker jouw hart zullen verwarmen. Gelukkig voor de fans van William en Anne verschijnen zij wel af en toe op het toneel.

In het begin van Hart van het Beest deed het verhaal me toch wel een klein beetje denken aan De Gifmengster. Het draait namelijk ook om een meisje dat uitgehuwelijkt wordt aan een man waar ze niet mee wil trouwen, maar waar ze toch gevoelens voor krijgt. Gelukkig krijgt het verhaal wel een eigen, originele wending en Emily & Berkley lijken ook totaal niet op William & Anne!

Emily is erg feministisch ingesteld voor de tijd waarin ze leeft (de 14de eeuw). Ze laat zich niet makkelijk vertellen wat ze moet doen en heeft een zeer sterke mening. Zeker een hele goede eigenschap, maar af en toe sloeg ze er wel een beetje te veel in door en reageerde ze heel erg heftig en impulsief om de kleinste dingen. Maar Emily kon ook wel weer heel lief en zorgzaam zijn! Echt een personage waar je wel van houdt, maar soms ook wel achter het behang wil plakken.

“Ze durfde te zeggen wat ze vond, ook al ging dat tegen de algemene normen en waarden in. Ze liet haar angst haar er niet van weerhouden om te zeggen waar het op stond. Er waren maar weinig mensen zo moedig, en daardoor in staat dingen daadwerkelijk te veranderen.” – p. 181

Je kan heel duidelijk merken dat J.M. Anna het sprookje van Beauty and the Beast als inspiratie heeft gebruikt, echt onwijs knap gedaan! De boeken, de roos, het beest (met een klein hartje): alles is prachtig in Hart van het Beest verwerkt. En wat heb ik genoten van Berkley! Hij is zeker mijn favoriete personage uit het boek. Waarom? Dat moet je natuurlijk zelf gaan ontdekken. Ik weet zeker dat hij ook jouw hart verovert. Zeker de hoofdstukken vanuit zijn perspectief zijn erg emotioneel en goed geschreven.

J.M. Anna zou zichzelf natuurlijk niet zijn als er geen verrassende wendingen in het verhaal zouden zitten. Jeetj, wat heeft ze mij laten schrikken zeg! Mijn hart klopte in mijn keel en de tranen prikten achter mijn ogen tijdens het lezen van sommige scènes. J.M. Anna weet echt heel veel verschillende emoties bij de lezer op te roepen met Hart van het Beest. Van liefde tot verdriet tot woede. Het verhaal maakt dus echt wel indruk!

Hart van het Beest van J.M. Anna is weer een prachtige historische roman om van te genieten. Het geeft je echt het gevoel dat je meegenomen wordt naar het verleden, naar een andere wereld. Het fantasy element is maar heel licht aanwezig, dus ook als je niet zo gek bent op fantasy is Hart van het Beest een echte aanrader. Zeker voor de romantische zielen onder ons!

Tagged , , , , , ,