Recensie: Hallo-o-o daarboven! (Matthew Farina)

Auteur: Matthew Farina

Illustrator: Doug Salati

Uitgeverij: Samsara (8 oktober 2019)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 13,90

De jonge vos schrikt van de schoolopdracht om een verhaal te vertellen over zijn verzameling, want hij heeft helemaal geen verzameling! De andere dieren uit de klas hebben van alles, knikkers, speelkaarten, linten, munten, maar Vos heeft niets.

Verdrietig rent hij naar huis, waar zijn vader hem troost en hem meeneemt naar het bos, op zoek naar een verzameling. Vos wil geen spinnen of zware stenen, maar toch schenkt het bos hem een prachtige verzameling, met allerlei kleuren en vormen.

Hallo-o-o daarboven! van Matthew Farina is een heerlijk prentenboek om samen te lezen in de herfst. Dan roept het verhaaltje namelijk de meeste herkenning op bij kinderen. Maar ook in andere seizoenen is het leuk om Hallo-o-o daarboven! te lezen. Je wordt namelijk moeiteloos meegenomen naar het prachtige bos, waar de blaadjes van de bomen vallen en je van alles kan verzamelen. Het prentenboek heeft echt een herfstige sfeer!

In Hallo-o-o daarboven neem je een kijkje in het leven van de kleine Vos. In het begin is hij een beetje verdrietig, omdat hij als enige geen verzameling heeft. Maar gelukkig heeft zijn vader altijd een oplossing en helpt hij Vos om alsnog een mooie verzameling te vinden in het bos. Het verhaal laat zien dat je niet per se rijk hoeft te zijn om gelukkig te zijn. Het zit in de kleine dingen die het leven te bieden heeft: zoals de hulp van je vader, samen op avontuur gaan en het delen van je spullen met anderen!

Het verhaal van Matthew Farina wordt mooi ondersteund door de illustraties van Doug Salati. Ze zijn vrij rustig en laten duidelijk zien wat er allemaal gebeurt met Vos, zijn vader en de kinderen uit Vos zijn klas. Daarnaast passen de gebruikte kleuren goed bij de (herfstige) sfeer van het boek. Op het einde vind je ook nog 2 pagina’s met allemaal verschillende bladeren afgebeeld en daarbij de boom waar ze van afkomstig zijn. Zo wordt Hallo-o-o daarboven! zelfs nog een beetje leerzaam voor kinderen!

Na het lezen van Hallo-o-o daarboven! vanMatthew Farina is het natuurlijk tijd om samen een lange boswandeling te maken. Lekker op zoek naar een prachtige verzameling van allemaal verschillende bladeren. En de verborgen boodschappen die in Hallo-o-o daarboven! te vinden zijn, zal jouw kindje nog lang met zich meedragen!