Recensie: Half Face (Mara Li)

Titel: Half Face

Auteur: Mara Li

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (25 februari 2019)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 179

Prijs: € 15,-

Juliette wordt geplaagd door nachtmerries sinds ze ternauwernood een overval op de Valenburgse Bank heeft overleefd. Ze hoopt echter die nare herinneringen achter zich te laten door in de rechtszaal te getuigen tegen de man die tijdens de overval zoveel mensen van het leven heeft beroofd: de Ierse crimineel die bekend staat onder de naam Half Face.

Wat ze echter niet had kunnen voorzien is dat Half Face overal contacten heeft en er op de dag van de rechtszaak in slaagt te ontsnappen… en haar meeneemt als gijzelaar. Half Face slaat op de vlucht naar de eenzame steppen van Mongolië, waar hij wanhopig op zoek gaat naar verlossing van de schaduwen die hem kwellen. Hij is er van overtuigd dat een gevaarlijke geest bezit van hem heeft genomen en alleen een machtige shamaan hem weer menselijk kan maken.

Is Half Face echt bezeten door een demon, of wordt hij belaagd door zijn eigen geest?

Half Face is een unieke, originele en verrassende Young Adult thriller! Mara Li bouwt de spanning langzaam op en heeft een fijne, vlotte schrijfstijl waardoor je door het boek heen vliegt. Half Face leg je zeker niet makkelijk aan de kant.

Half Face wordt verteld vanuit Juliette’s perspectief, maar het draait natuurlijk ook om Half Face zelf. Over beide karakters kom je dan ook het nodige te weten, waardoor de personages in het verhaal echt tot leven komen. Je zal het misschien niet verwachten, maar in 179 pagina’s zorgt Mara Li er op een uitmuntende wijze voor dat je een band opbouwt met Juliette en stiekem ook met Half Face.

Half Face en Juliette zitten allebei erg complex in elkaar en Mara Li weet hun emoties goed op de lezer over te brengen. Tijdens het lezen voel je namelijk de angst van Juliette en de wanhoop van Half Face. Hij is natuurlijk een vreselijke man, maar je hoopt toch ergens dat hij verlossing weet te vinden. Met of zonder Juliette.

“Hij hoeft niets te zeggen. Hij hoeft alleen maar naar me te kijken, die heldere ogen verduisterd door woedende schaduwen, alsof hij me uitdaagt om iets terug te doen. Het heeft geen zin om me tegen hem te verzetten, besef ik. Het enige wat me dat oplevert is meer pijn”. – p. 45

Zowel Juliette als Half Face maakt een mooie groei door in het boek. Beide personages hebben hun eigen demonen die ze moeten verslaan en ze helpen elkaar daar (onbewust) bij. Dit is een ontzettend sterk element in het boek waardoor er veel diepgang zit in Half Face. Aan het einde van het boek zijn het hele andere personages dan aan het begin en dat is echt een compliment waard.

Wat ontzettend interessant is, is dat Half Face Juliette meeneemt naar Mongolië. Hiermee weet Mara Li een hele originele wending aan het verhaal te geven. Ze neemt de lezer mee in de wereld van het Sjamanisme en het bovennatuurlijke waarin zij geloven. Dit is iets dat ik nog niet eerder ben tegengekomen in een Young Adult thriller en het was zeker een aangename verrassing! Daarnaast worden de Mongoolse cultuur en gebruiken levendig beschreven en kan je merken dat Mara Li kennis van zaken heeft!

Het einde van Half Face had voor mij persoonlijk iets meer uitgewerkt mogen worden. Ergens is het begrijpelijk waarom Mara Li voor dit einde heeft gekozen. Het is realistisch en het zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. Maar toch had ik ergens wel willen weten wat er zou gebeuren als… Meer kan ik er helaas niet over zeggen want dan verklap ik het hele plot van Half Face en het is zeker een boek dat je zelf moet gaan lezen!