Recensie: Groot Biegel Sprookjesboek (Paul Biegel)

Auteur: Paul Biegel

Illustrator: Charlotte Dematons

Uitgeverij: Gottmer (21 april 2021)

Genre: Kinderboek, Sprookjes

Aantal bladzijdes: 183

Prijs: € 23,99

Paul Biegel noemde zichzelf ‘een ouderwetse sprookjesschrijver’. En een rasechte verteller, dat was hij. Vanuit zijn befaamde schrijfstoel schreef Paul Biegel het ene geliefde verhaal na het andere. Bijvoorbeeld een verhaal over een witte zwaan die naar de sterren vliegt, en eentje over een jongetje dat op wonderbaarlijke wijze zijn lievelingsbeer terugvindt. Of het verhaal over de dieren uit het bos die hun jager een plechtige begrafenis geven. Uit de rijke oogst aan verhalen die Paul Biegel schreef zijn voor deze bundel de dertig allermooiste gekozen.

Waarschijnlijk heb je ooit weleens van Paul Biegel gehoord. Hij heeft namelijk heel wat verhalen op zijn naam staan. En 30 van zijn mooiste sprookjes zijn gebundeld in het Groot Biegel Sprookjesboek. Dit boek begint met een duidelijke inhoudsopgave waarin je precies kan zien welke sprookjes er in het Groot Biegel Sprookjesboek zijn opgenomen. Een groot pluspunt vind ik ook zeker het leeslint, super makkelijk voor als je geen boekenlegger in de buurt hebt liggen.

Met zijn magische en vlotte schrijfstijl neemt Paul Biegel je mee in verschillende sprookjeswerelden. Zo lees je over De zoute goudvis, De toverhoed en De nevelkindertjes. Elk sprookje is uniek en origineel. De mooi gevormde zinnen van Paul Biegel laten je de realiteit vergeten en doen je verlangen naar andere werelden. Het Groot Biegel Sprookjesboek móét je dan ook in de kast hebben staan.

De sprookjes van Paul Biegel worden in het Groot Biegel Sprookjesboek vergezeld door de illustraties van Charlotte Dematons. Zoals je op de cover al kan zien zijn ze gewoonweg prachtig! De illustraties zijn ontzettend gedetailleerd en zorgen ervoor dat de sprookjes van Paul Biegel nog meer tot leven komen. Ze zijn van verschillende groottes en je vindt ze door het hele boek. Daarnaast zijn de illustraties van Charlotte Dematons in kleur en dat geeft het Groot Biegel Sprookjesboek echt iets magisch. Een heuse toevoeging aan het boek dus!

Het Groot Biegel Sprookjesboek van Paul Biegel is geschikt voor zowel jong, als oud. De tijdloze sprookjes zijn ideaal om voor het slapen gaan (voor) te lezen. Ze zijn lekker kort, maar precies lang genoeg om er eentje (voor) te lezen. De sprookjes zullen gegarandeerd voor mooie dromen bij je kleintje zorgen. En ook al ben je volwassen, met deze sprookjes kan je even ontsnappen aan de realiteit. Vergeet ook niet om tijdens het lezen te genieten van de indrukwekkende illustraties van Charlotte Dematons.