Recensie: Gras (Koen Strobbe)

Titel: Gras

Auteur: Koen Strobbe

Uitgeverij: Angéle (9 oktober 2018)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 271

Prijs: €19,99

Gianna Mercier verloor haar moeder in een ongeval toen ze nog een kind was. Zelf kwam ze er met een lelijk litteken van af. Ze werd doctor in de chemie en ontwikkelde een molecule waarmee ze barre regio’s in vruchtbare landbouwgrond kan veranderen. Pas als ze de persoonlijke grasdesigner wordt van de geheimzinnige sjeik Rahman el Siouffi slaagt ze erin haar ontwikkelingsproject te financieren.

Maar al snel blijkt dat haar werkgever een duistere kant heeft. Wanneer Gianna op zijn luxedomein in het elitaire Cap Ferrat bodemonderzoek verricht, ontdekt ze een anomalie in het terrein. Een lijk wordt opgegraven, en vanaf dat moment moet ze vrezen voor haar leven.

Het verhaal in Gras wordt grotendeels verteld vanuit Gianna’s oogpunt, pas als het einde van het verhaal nadert lees je het ook af en toe vanuit iemand anders. Koen Strobbe laat de lezer op mooie wijze kennis maken met Gianna. Je volgt haar leven vanaf dat ze nog maar een klein meisje is, dat in een weeshuis terechtkomt nadat haar moeder bij een ongeluk om het leven is gekomen, totdat ze de grasdesigner van de sjeik wordt. Ze heeft het nodige meegemaakt in haar leven, maar toch weet ze op het goede pad te blijven en maakt ze iets van haar leven. Als lezer ben je trots op haar en Gianna voelt ook echt aan als een vriendin.

Koen Strobbe weet ervoor te zorgen dat je aan iedereen die voorbij komt in het verhaal twijfelt. Er is niemand die je als lezer echt volledig vertrouwd, iedereen heeft namelijk wel iets mysterieus over zich heen. Ook ga je heel makkelijk mee in de gedachtengangen van Gianna en alles wat ze zegt klinkt op dat moment heel erg logisch. Maar toch is dat niet altijd zo. Hierdoor komen de plottwists waarmee Koen Strobbe in het rond strooit extra hard aan bij de lezer en daar hou ik wel van! Er is niks zo vervelend als een thriller die je al vanaf het eerste woord kunt voorspellen. Gelukkig behoort Gras niet tot die thrillers en heb ik mezelf continu laten verrassen door alle wendingen die het verhaal nam.

“Ze schrok wakker en zoog in paniek zo veel mogelijk lucht naar binnen. Ze wist uit ervaring dat een overdosis zuurstof de beste remedie was tegen angst in haar hoofd.” – p. 140

Gras draait natuurlijk vooral om het feit dat Gianna een grasdesigner is voor sjeik Rahman el Siouffi en een lijk op zijn landgoed vindt. Dat is de rode draad die door het verhaal heen loopt. Maar ook het geheugen van Gianna is een groot onderdeel van het verhaal. Sommige gebeurtenissen uit het verleden kan ze zich niet meer helemaal herinneren, zoals het auto ongeluk. De verschillende verhaallijnen zijn op een sterke manier met elkaar verweven en Koen Strobbe weet ze vloeiend in elkaar over te laten lopen. Het verhaal wordt dus goed opgebouwd. Hoe verder je in het komt, hoe meer je te weten komt over Gianna en haar verleden, maar ook over het heden.

Koen Strobbe heeft een fijne en vlotte schrijfstijl. Hij weet op de juiste momenten spanning in het verhaal te brengen, waardoor je Gras eigenlijk niet aan de kant wil leggen. Het hele boek lang weet Koen Strobbe de aandacht van de lezer vast te pakken en er is geen moment dat hij zijn grip laat verslappen. Daarnaast merk je dat hij heel veel verstand heeft van de wetenschap of dat hij echt goed onderzoek heeft gedaan voor zijn boek. Hij weet waar hij het over heeft en daardoor wordt deze thriller realistisch en ook zeker origineel.

Alles bij elkaar maakt dit Gras van Koen Strobbe tot een sterke, gedetailleerde en spannende thriller die je maar moeilijk aan de kant kunt leggen! De schrijver is een meester in het misleiden en daardoor is dit boek niet te voorspellen. Gras is een heerlijke thriller voor de liefhebbers van plottwists, diepgang en spanning!