Recensie: Graaf Itti (Eef Rombaut & Leon Bullens)

Auteur: Eef Rombaut

Illustrator: Leon Bullens

Uitgeverij: Van Halewyck (7 maart 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 15

Er was eens, in een land hier ver vandaan, een koning. Maar in tegenstelling tot koningen in andere sprookjes, is dit geen oppermachtige, superrijke koning. Deze koning zit in zak en as: zijn schatkist is volledig leeg. Ten einde raad besluit hij om een wedstrijd te organiseren onder zijn onderdanen. Hij hoopt ideeën te sprokkelen om zijn land nieuw leven in te blazen. Maar wanneer het zoveelste inspiratieloze idee wordt onderbroken door een klein jongetje, leert de koning dat nieuwe wind vaak uit heel onverwachte hoek komt.

Graaf Itti is het illustratie debuut van de 10-jarige Leon Bullens. Samen met schrijfster Eef Rombaut geeft hij in dit boek zijn kritische blik op de samenleving! En hoe knap is het dat hij op deze leeftijd al een boek heeft mogen illustreren? De cover belooft in ieder geval al heel veel goeds voor de binnenkant, want hij is ontzettend tof.

Eef Rombaut heeft de tekst in Graaf Itti geschreven. Ze schrijft helder, vlot en duidelijk. Het verhaal van de koning en Itti komt mooi tot leven en Eef Rombaut weet de verborgen boodschap, die ze samen met Leon Bullens wil vertellen, duidelijk op papier te krijgen. Wees creatief, wees anders, maar blijf jezelf en verander niet voor de maatschappij.

In het begin van Graaf Itti zijn de illustraties van Leon Bullens vooral zwart- met wit en komt er weinig kleur in voor, maar dit verandert naarmate het verhaal vordert. Je ziet de samenleving langzaam veranderen en er komt steeds meer kleur in de illustraties. Zelfs als er geen tekst in het boek zou staan dan vertellen de illustraties al een duidelijk verhaal. Ze zijn erg uniek en springen van de pagina’s af!

Graaf Itti van Leon Bullens en Eef Rombaut is een echte aanrader voor jong en oud. Het is indrukwekkend dat een 10-jarige jongen zulke mooie illustraties kan maken en er tegelijkertijd een verhaal mee vertelt. Ik hoop dat er nog veel meer van zijn hand zal gaan verschijnen en van dit toffe duo!