Recensie: Goedzo en de Zoeker (Gerd Goris)

Titel: Goedzo en de Zoeker

Auteur: Gerd Goris

Uitgeverij: Uitgeverij Macc (15 mei 2018)

Genre: Fantasy, sprookjes, jeugd

Aantal bladzijdes: 239

Prijs: €16,95

Op een dag krijgt de eenvoudige huisknecht Goedzo van zijn meester de opdracht naar de stad Zonnaven te reizen en daar zo snel mogelijk met de koning te spreken. De weg naar Zonnaven blijkt echter gevaarlijker dan gedacht. Een bende criminelen zit achter hem aan en hulp moet uit een onverwachte hoek komen om de eenvoudige huisknecht te redden.

Het toeval wilt echter dat hij achter een vreselijk plan komt dat het gehele koninkrijk naar de rand van de afgrond kan brengen. Samen met de koning, zijn magisch begaafde dochter Mi ra, de jonge vechtjas Joris en de dronkaard Kantatis zijn ze gedwongen om te vluchten voor de macht van de Leugen en zijn trawanten. De enige hulp om deze groeiende macht te breken, lijkt die van een koppige waterdraak te zijn.

Het gif van de Leugen verspreidt zich echter razendsnel onder de bevolking en heeft nagenoeg iedereen al in zijn ban. Zullen Goedzo en zijn vrienden in staat zijn om deze verschrikkelijke vijand te verdrijven zonder zelf ten onder te gaan?

Goedzo en de Zoeker van Gerd Goris moet echt als een sprookje gelezen worden. De schrijfstijl van het verhaal voelt namelijk een beetje ouderwets aan, alsof je mee terug de tijd ingenomen wordt door de schrijver. Hij neemt je mee naar een echte sprookjeswereld waarin magie en draken niet vreemd zijn! Het is geen fantasyverhaal dat ik gewend ben, maar desalniettemin erg leuk om een keer te lezen.

Gerd Goris heeft een beeldende schrijfstijl die perfect bij een sprookje past. Zoals ik al zei is het een beetje ouderwets en het lijkt af en toe een alsof je in de middeleeuwen rondloopt samen met Goedzo en zijn vrienden. Door de beschrijvingen is het erg makkelijk voor te stellen hoe de omgeving, de straten, de huizen eruit zien. Gerd Goris weet de middeleeuwse sfeer het gehele boek goed vast te houden en deze verslapt nooit.

“Goedzo hoorde de vogels tsjirpen in het woud als begroeting van een vreselijke dag met een goed weertje waarvan de jongeman niet kon genieten. Zijn meester was weg.” – p. 14

Mede doordat Goedzo en de Zoeker meer een sprookje is, hebben de karakters niet heel veel diepgang gekregen en voelen ze hier en daar een beetje afstandelijk aan. Een echte band heb ik dan ook met geen enkel personage op kunnen bouwen. Wel hebben ze allemaal een eigen persoonlijkheid en vond ik het leuk om over Goedzo en zijn vrienden te lezen! Het kwam voor mij daarnaast een beetje uit de lucht vallen dat twee personages verliefd op elkaar waren. Dit werd niet echt opgebouwd, maar het was er gewoon opeens.

Goedzo en de Zoeker draait vooral om de strijd tussen goed en kwaad en het juiste proberen te doen. Dit is natuurlijk wel een onderwerp dat in veel verhalen terugkomt, maar hier en daar weet Gerd Goris er zijn eigen draai aan te geven. Er zaten namelijk een aantal erg originele elementen in het verhaal, zoals de draak en de zoeker! Vooral de draak, die een hele moeilijke naam heeft, vond ik een erg leuk element en gaf het verhaal net iets extra’s. Ik ben sowieso gek op draken, dus het is altijd leuk om over eentje te lezen!

Kortom, Goedzo en de Zoeker van Gerd Goris is een erg leuk verhaal voor de sprookjesliefhebbers onder ons. De ouderwetse schrijfstijl doet je even vergeten in welke tijd je leeft en neemt je mee naar een middeleeuwse wereld. Maar ben je een gek op fantasyverhalen waarin de personages meer diepgang krijgen en de liefde tussen twee personages goed opgebouwd wordt? Dan is dit boek niet voor jou weggelegd ben ik bang.