Recensie: Geestverwanten (Hilda Spruit)

Titel: Geestverwanten

Auteur: Hilda Spruit

Uitgeverij: Uitgeverij Oleander (28 september 2015)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 223

Prijs: €17,50

Merthe krijgt iets te horen wat haar leven compleet op zijn kop zet. In één klap wordt het beeld dat ze van haar ouders en zichzelf had, genadeloos onderuitgehaald. Wat rest, zijn vragen. Vragen waar niemand het antwoord op heeft. Op zoek naar de waarheid gaat ze samen met haar vriendinnen glaasje draaien, in de hoop dat de geesten haar kunnen helpen. Maar de antwoorden die ze tijdens het spel krijgt, leiden enkel tot nog meer vragen.

Als de drie tienervriendinnen besluiten om het mysterie zelf op te lossen, wordt hun vriendschap flink onder druk gezet. Ze belanden in een spannend, niet te stuiten, spiritueel avontuur, dat niet alleen hún leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen.

Was het wel zo verstandig om die duistere wereld te raadplegen?

Zelf ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in paranormaliteit, je kan me dan ook zeker regelmatig met tarotkaarten in mijn handen vinden of op een spirituele beurs. Maar helaas zijn er niet zo heel veel Young Adult boeken over dit thema te vinden. Gelukkig dacht Hilda Spruit hetzelfde en zij schreef toen Geestverwanten. Mijn verwachtingen zijn hoog en mijn zesde zintuig zegt mij dat dit terecht zal zijn!

Ik kan jullie alvast beloven dat er een aantal hele spannende en enge scènes te vinden zijn in Geestverwanten. Zeker als je dit boek ’s avonds laat in bed leest kan het nog weleens een beetje griezelig worden! Er komt namelijk van alles voorbij in Geestverwanten: van glaasje draaien tot auralifters tot voorspellende dromen. Sommige geesten zijn behulpzaam, anderen zijn kwaadaardig. Dit verschil komt duidelijk naar voren!

“Zijn blik boort zich diep in die van haar en verlamt haar. Het is alsof hij langzaam onder haar huid kruipt en ze voelt hem steeds sterker in haar lichaam aanwezig. Ze weet dat hij haar zal overnemen als ze niets doet.” – p. 108 – 109

Tijdens het lezen van Geestverwanten merk je dat Hilda Spruit veel kennis heeft van paranormaliteit. Alle onderwerpen die voorbij komen worden duidelijk uitgelegd en ook als je geen voorkennis hebt is alles goed te volgen. De schrijfstijl van Hilda Spuit is vlot, gemakkelijk en erg beeldend. Het verhaal in Geestverwanten komt door het bovenstaande moeiteloos tot leven en het lijkt soms zelf alsof je een vriendin bent ven Merthe, Anouk en Fenneke.

Geestverwanten wordt vooral vanuit Merthe’s oogpunt geschreven en dit betekent dat zij ook de meeste diepgang krijgt. De rest van de personages blijven een klein beetje vlak, omdat je niet zo veel over hun verleden te weten komt. Wel is Merthe’s verhaal ontzettend intrigerend. Haar zoektocht is interessant en Hilda Spruit laat de lezer verlangen naar antwoorden. Wat proberen de geesten haar allemaal te vertellen? Geestverwanten is dan ook zeker een boek dat je maar moeilijk aan de kant kan leggen.

“Wij zijn volgens mij allemaal zielen op weg naar het licht en iedereen doet dat op zijn eigen manier.” – p. 122

Dus ben jij op zoek naar een spannend (beetje griezelig) verhaal of ben je geïnteresseerd in paranormaliteit? Dan is Geestverwanten van Hilda Spruit zeker een boek dat ik je kan aanraden. Op een speelse manier kom je meer te weten over de geestenwereld en het laat zien dat dit ook heel gevaarlijk kan zijn als je niet weet waar je mee bezig bent. Geestverwanten zal nog lang door je dromen rond blijven spoken!

Ps. Wist jij al dat dit najaar het losstaande vervolg bij uitgeverij Clavis verschijnt? Ik kijk er ontzettend erg naar uit en zal jullie uiteraard via social media op de hoogte houden!

1 thought on “Recensie: Geestverwanten (Hilda Spruit)