Recensie: Geestenvanger (Latoya Morris)

Titel: Geestenvanger

Auteur: Latoya Morris

Uitgeverij: Hamley Books (31 mei 2021)

Genre: Jeugd, Fantasy, Legende

Aantal bladzijdes: 198

Prijs: € 18,99

De onzekere Olivia gaat voor de zomervakantie naar een kamp waar ze over dierenverzorging leert. Ze krijgt het al snel aan de stok met de gemene Claire en haar vriendinnen. Het liefst van al zou ze meteen weer naar huis keren, maar gelukkig zijn er ook aardige meisjes en jongens in het kamp. Het kamp blijkt veel leuke en leerzame dingen voor Olivia in petto te hebben, maar ze komt er achter dat er ook een griezelig mysterie om de plek heen hangt. Verhalen over Indianengeesten en reusachtige wilde dieren doen al snel de ronde, maar weinig kinderen in het kamp geloven er echt in. Totdat een van hen niet meer terugkeert van een groepswandeling in het bos.

Geestenvanger is niet het eerste boek dat ik van Latoya Morris heb gelezen. Gebroken adem en Daigho gingen dit boek namelijk al voor en daar heb ik zeker van genoten. Geestenvanger valt in een hele andere doelgroep dan de voorgaande boeken, die waren namelijk voor Young Adults en volwassenen. Geestenvanger daarentegen is een jeugdboek voor kinderen vanaf ongeveer 12 jaar. Maar dit hangt af van hoe sterk je zenuwen zijn!

Geestenvanger is namelijk op de eerste plaats een best wel griezelig boek. Latoya Morris draait haar hand niet om voor het beschrijven van heftige en spannende gebeurtenissen. Door haar beeldende schrijfstijl en levendige details komt alles in het verhaal tot leven. Dit zorgt ervoor dat je Geestenvanger wilt blijven lezen totdat het uit is, maar als 12-jarige moet je zeker stalen zenuwen hebben om dit boek echt helemaal uit te lezen.

“Hij was eenvoudig, maar mooi, met in het midden een houten cirkel met een uitgesneden wolvenkop. Het oog van die wolf bestond uit een kleine, helderwitte steen. De dromenvanger was versierd met houten kraaltjes en witte veertjes aan de uiteinden.” – p. 76

Er komen verschillende onderwerpen aan bod in Geestenvanger, zoals pesten en discriminatie/racisme. Zeker in de maatschappij van vandaag zijn dit belangrijke onderwerpen en helaas komt het nog altijd voor. Latoya Morris had er af en toe nog iets dieper op in mogen gaan, want als je zulke onderwerpen gebruikt moet je toch wel een duidelijke boodschap aan de lezers afgeven. Toch laat Latoya Morris net voldoende zien dat het niet accepteerbaar is. En hoewel zulk gedrag nooit goed te praten is, schuilt er soms meer achter dan je weet.

Het is duidelijk dat Latoya Morris gedegen onderzoek heeft gedaan naar de legende van de Navajo-indianen waarop Geestenvanger is gebaseerd. Ze legt alles duidelijk en begrijpelijk uit voor de doelgroep van het boek. En daarbij is het heel interessant om meer over dit soort legendes te weten te komen. Ik had bijvoorbeeld weleens eerder van Skinwalkers gehoord, maar nu weet ik precies hoe ze ontstaan zijn en wat ze zijn!

Kortom, Geestenvanger van Latoya Morris is een spannend en griezelig boek voor kinderen vanaf 12 jaar. Mits je natuurlijk stalen zenuwen hebt, anders zou ik het boek denk ik pas een jaartje later lezen of gewoon lekker overdag als je ouders in de buurt zijn (niet ’s avonds voor het slapen gaan). Hierdoor is Geestenvanger wel ook een geschikt boek om te lezen voor volwassenen. Er komen belangrijke onderwerpen en een interessante legende van de Navajo-indianen aan bod!