Recensie: Geen weg terug (Elvin Post)

Uitgeverij: De Fontein (22 februari 2022)

Genre: Jeugdboek, Thriller

Aantal bladzijdes: 256

Prijs: € 15,99

——————————————————————

Wat zou jij doen als je een tas met 80.000 euro vindt? Voor dit dilemma komen vier vriendinnen te staan als ze middenin de nacht een tas met geld aantreffen.

Wanneer Eva en haar vriendinnen Anna, Fleur en Kim middenin de nacht na een schoolfeest naar huis fietsen, stuiten ze op een auto die met geopende portieren op de weg staat. Ernaast liggen twee mannen in een grote plas bloed. Als Eva de politie wil bellen, ziet Fleur een tas met geld in de auto. Hoewel Eva en Anna er geen goed gevoel bij hebben, neemt Fleur de tas mee. Maar dan blijkt dat een van de mannen nog leeft. Hij hoort bij een groep zware criminelen…

——————————————————————

Geen weg terug is de eerste jeugdthriller van auteur Elvin Post. Eerder verschenen er al verschillende thrillers voor volwassenen van zijn hand. In 2004 won hij zelfs als eerste debutant de Gouden Strop met zijn boek Groene vrijdag. Geen weg terug is onderdeel van de Politie niet betreden-serie, net als bijvoorbeeld Smash van Margje Woodrow, Niemand behalve jij van Anita Mrose Rissi en Jacht van Cis Meijer. In al deze jeugdthrillers staan actuele onderwerpen centraal. Elvin Post neemt je in Geen weg terug mee naar de wereld van criminaliteit en hebzucht. Maar je leest ook over echte tienerdrama’s, zoals stress om tentamens. In deze recensie vertel ik je of Geen weg terug een must-read is deze Halloween!

Geen weg terug is geschreven vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Eva en Anna. Elvin Post laat ze moeiteloos tot leven komen. Dit komt omdat hij ze echt een verhaal mee geeft. Ze hebben verschillende dingen in hun leven meegemaakt waardoor ze bepaalde keuzes in het verhaal maken. De personages in Geen weg terug hebben hierdoor redelijk veel diepgang voor een jeugdthriller. Je leeft met ze mee en snapt waar ze vandaan komen. Omdat iedereen in de vriendinnengroep iets anders met het gevonden geld wil doen voel je de onderlinge strijd, vooral omdat één van de vriendinnen een beetje de overhand heeft. Hiermee maakt Elvin Post het plot erg interessant in Geen weg terug.

Daarnaast is Geen weg terug ook zeker wel spannend omdat een van de criminelen nog leeft. Elvin Post creëert hierdoor een spanning die bij de lezer onder de huid kruipt. Er heerst namelijk constant een dreiging dat de crimineel het er niet bij laat zitten. Het zorgt ervoor dat je Geen weg terug door wilt blijven lezen, want weten de vriendinnen uit de handen van de crimineel te blijven? Of toch niet? Je móét gewoon weten hoe het plot in elkaar zit. Ook heeft Elvin Post een hele fijne en vlotte schrijfstijl die hieraan bijdraagt. De hoofdstukken zijn niet al te lang en door het simpele taalgebruik zal het jongeren erg aanspreken om Geen weg terug op te pakken. Je vliegt door het verhaal heen en voor je het weet sla je het boek alweer dicht. Het einde is verrassend en zal je niet direct zien aankomen.

Dus ben jij op zoek naar een spannende jeugdthriller om met Halloween te lezen? Zoek dan niet verder, want Geen weg terug van Elvin Post is je boek! Het verhaal begint met een spannend proloog en al snel zit je helemaal in het verhaal van Eva, Anna, Fleur en Kim. De hoofdpersonages komen goed tot leven en hebben voldoende diepgang, omdat ze sterke achtergrondverhalen hebben. Als lezer snap je de keuzes die ze maken. Geen weg terug is daarnaast natuurlijk ook heel spannend. Elvin Post zorgt er moeiteloos voor dat je door wilt blijven lezen. Je bent ontzettend benieuwd of de crimineel achter de vriendinnen aangaat!