Recensie: Geen Bereik – Skyana (Quirien van Loon)

Serie: Geen Bereik (1)

Auteur: Quirien van Loon

Uitgeverij: Elikser (maart 2020)

Genre: Roman, Avontuur

Aantal bladzijdes: 375

Prijs: € 22,50

Kapitein Christopher Gilbert en zijn bemanning brengen in 1798 een Beothuk-stam in veiligheid door hen van Newfoundland naar Ontario te varen. Vanaf daar trekken ze te voet richting de bergen van Minnesota en vestigen zich in vier stammen.

Daniël Roberts is in 2016 met zijn ouders en zusje op vakantie in Minnesota als hij de weg kwijtraakt en op één van de vier stammen stuit. Zij leven als jagers en boeren in een verborgen vallei en dwingen Daniël bij hen te blijven wonen zodat hij hen niet kan verraden. Daniël verafschuwt de manier waarop de stam met vrouwen omgaat en probeert samen met de dochter van de leider de Kryjura-stam te hervormen. Hij leert zich aan de strenge regels en leefwijze van de stam te houden terwijl hij zint op een manier om te ontsnappen en terug te keren naar zijn familie.

Geen Bereik – Skyana is het debuut van schrijfster Quirien van Loon. Daarnaast is het ook het eerste deel uit een trilogie. Hierna volgen namelijk nog de verhalen van Flynn en Noëlle. Geen Bereik – Skyana is een echte avonturenroman, iets wat ik normaal gesproken niet heel erg vaak lees. Maar de synopsis maakte me nieuwsgierig, dus ik ben erg benieuwd naar het verhaal van Daniël en Skyana.

Quirien van Loon heeft een fijne schrijfstijl; ze maakt gebruik van korte zinnen en hoofdstukken. Hierdoor leest Geen Bereik – Skyana gemakkelijk weg. Het verhaal is erg vlot en toegankelijk voor iedereen. Als lezer kan je merken dat Quirien van Loon gedegen onderzoek heeft gedaan naar de gebruiken en levens van stammen. Het komt realistisch over en het is interessant om hier meer te weten over te komen. Vooral omdat het zo anders is dan hoe wij leven!

Geen Bereik – Skyana begint met een redelijk spannend proloog. Hiermee zet Quirien van Loon meteen de toon voor de rest van het verhaal. Een groot gedeelte van het verhaal weet ze de aandacht van de lezer dan ook goed vast te houden. Maar toch zijn sommige stukken een klein beetje langdradig, omdat Quirien van Loon op die momenten te weinig gebruik maakt van het principe ‘Show, don’t tell’. Maar door haar fijne schrijfstijl en het interessante verhaal wil je toch door blijven lezen!

Geen Bereik – Skyana heeft de nodige diepgang, omdat er belangrijke onderwerpen worden aangekaart. Zo laat Quirien van Loon duidelijk zien hoe veel er eigenlijk wel niet is veranderd in de moderne wereld en dat het belangrijk is om te laten zien dat vrouwen niet anders behandeld moeten worden dan mannen. Een actueel onderwerp. Daarnaast worden de belangrijkste personages in Geen Bereik – Skyana precies genoeg uitgewerkt, maar had ik soms graag nog net iets meer diepgang willen zien.

Kortom, Geen Bereik – Skyana is een heel mooi debuut om je schrijf carrière mee te beginnen. Het bevat een interessant verhaal met boeiende personages en een mooie boodschap. Quirien van Loon maakt met dit boek de lezer ook zeker nieuwsgierig naar de twee vervolgdelen. Geen Bereik – Skyana eindigt dan ook met een mooie cliffhanger voor het tweede deel over Flynn, een nieuw personage! Ook ben ik erg benieuwd naar hoe de familie van Daniël zijn verdwijning heeft meegemaakt en wie weet ontdek ik dat in het deel over Noëlle, Daniëls zusje!