Recensie: Gebroken Adem (Latoya Morris)

Titel: Gebroken Adem

Auteur: Latoya Morris

Uitgeverij: Hamley Books (9 maart 2020)

Genre: Young Adult, Fantasy, Mythology

Aantal bladzijdes: 232

Prijs: €18,99

De 19-jarige Patrick gaat samen met zijn ouders en zijn zusje Judith met vakantie in Baltimore, Ierland, waar zijn tante een hotel runt. Hij heeft totaal geen plezier in de vakantie, totdat de mysterieuze Morgayne plots in het hotel opduikt. Hij valt meteen voor haar, maar zij lijkt onbereikbaar voor hem.

Ondertussen breekt er aan de zuidwestkust van Ierland grote chaos uit. Het weer slaat om, er spoelen zeedieren aan op de stranden. Terwijl de storm steeds heftiger wordt, zoekt Morgayne plots toenadering tot Patrick.

Hij geraakt al snel onder de invloed van haar charmes, maar wanneer hij ontdekt dat zij iets met het stormweer te maken heeft, begint hij te beseffen dat zij geen gewone jonge vrouw is. Maar is hij dan nog in staat om zichzelf te redden?

Gebroken Adem van Latoya Morris begint meteen met een spannend proloog. Het maakt de lezer nieuwsgierig, je wilt doorlezen en precies weten wat er aan de hand is. In het begin is het allemaal erg mysterieus, maar samen met Patrick ontdek je langzaam wat er aan de hand is. Wie is de beeldschone Morgayne? Voert ze iets in haar schild? En waarom stormt het aldoor?

Latoya Morris heeft een ontzettend fijne, vlotte en levendige schrijfstijl. Ze bouwt het verhaal in Gebroken Adem langzaam op en geeft in het begin niet te veel details over het plot weg. Ze houdt het mysterieus en er is voldoende onderliggende spanning om het boek interessant te houden voor de lezer. Daarnaast laat Latoya Morris de sfeer van Ierland moeiteloos tot leven komen door de beschrijving van kleine dingen, zoals een traditionele Ierse jurk die voorbij komt of een bezoekje aan een Ierse pub waar Guinness bier wordt gedronken.

Gebroken Adem is gebaseerd op een bestaande mythe, maar Latoya Morris weet er een originele draai aan te geven. Het boek heeft echt een geweldig sterk plot, zit goed in elkaar en heeft veel onverwachte wendingen. Latoya Morris heeft ervoor gekozen om het verhaal net even anders te laten verlopen dan dat je gewend bent. En dat is ook wat dit boek zo ontzettend goed maakt. Helaas kan ik hier niet veel meer over zeggen in verband met spoilers.

“Patrick merkte dat hij geen afscheid wilde nemen. Hij had het gevoel binnen deze korte tijd verslaafd aan haar te zijn geraakt. De gedachte haar uit het oog te verliezen, dat er misschien zo meteen een magiër zou zwaaien en dat dit – poef! – gewoon alleen maar een droom zou blijken, leek hem plots ondraaglijk.” – p. 129

Latoya Morris weet Gebroken Adem extra intrigerend te maken door naast de mythe ook familie een belangrijke rol in het verhaal te laten spelen. Vooral de band tussen Patrick en Judith is erg bijzonder. Natuurlijk gedragen zij zich als een echte broer en zus, maar ze hebben ook een hele diepgaande connectie. De familieperikelen zorgen er dan ook voor dat er een mooie diepgang in Gebroken Adem ontstaat.

De personages in Gebroken Adem zijn erg goed uitgewerkt door Latoya Morris. Je leert ze op een natuurlijke manier kennen. Patrick is wat teruggetrokken en onzeker, Judith is brutaal en eigenwijs & Morgayne is mysterieus en sterk. Hun karakters komen tot leven en er is behoorlijk veel dynamiek in de dialogen tussen de personages, juist omdat ze zoveel van elkaar verschillen!

Latoya Morris heeft met Gebroken Adem een sterke stand-alone neergezet vol met mysterie, mythologie, een verrassend plot en prachtige personages. Het einde is indrukwekkend en alles valt mooi op zijn plaats. Een verhaal om van te genieten en die je in één ruk uit zult lezen!