Films, Recensies, Romantisch/Drama

Filmrecensie: Fifty Shades Darker

★★★☆☆

Op 10 februari was het dan zover! Ik ging met een vriendinnetje naar de film van Fifty Shades Darker. We hebben erg lang op het vervolg moeten wachten! Fifty Shades of Grey was namelijk alweer twee jaar geleden in de bioscoop te zien. Desalniettemin kan ik me die film nog herinneren alsof ik hem gisteren heb gezien.

In Fifty Shades Darker gaan we verder waar Fifty Shades of Grey is gestopt. Je ziet eerst een scéne van de kleine Christian Grey, gespeeld door Jamie Dornan. Hierin zie je dat hij erg bang is voor een onbekende man. Daarna gaat het verhaal van Christian en Anastasia Steele, gespeeld door Dakota Johnson, verder. Ze zijn een paar dagen uit elkaar, maar eigenlijk trekken ze dit allebei niet. Christian weet Ana over te halen voor een etentje en ze besluiten om hun relatie voor te zetten. Maar dit keer zonder regels en geheimen! Ondertussen krijgt hun relatie veel te verduren. Er duiken namelijk geesten op uit het verleden van Christian en Ana mag hem nog steeds niet aanraken. Zal hun relatie dit overleven?

Ik heb niet zo heel lang geleden het boek Fifty Shades Darker gelezen. Hierdoor had ik dus erg veel vergelijkingsmateriaal. En ik kan zeggen dat veel dingen in de film anders verlopen dan in het boek. Ik vind dat toch altijd wel jammer. Waarom een boek verfilmen als je  zoveel dingen gaat veranderen? Ik snap ook wel dat niet alles in de film past, maar toch! Waarom kunnen de gebeurtenissen die wel in de film zitten niet gewoon hetzelfde verlopen als in het boek? Het neemt niet weg dat de film natuurlijk in grote lijnen wel overeenkomt met het boek. Wat ik persoonlijk een afknapper vond is dat Ana en Christian niet samen naar het huis zijn gaan kijken dat hij voor hen samen gaat kopen. Ik denk dat het juist heel goed in de film had gepast!

De rollen van de ex-onderdanige Leila en Elena (Mrs. Robinson) waren best wel aan de korte kant in de film en niet echt goed uitgewerkt. Ook het verleden van Christian Grey komt maar heel kort aan de orde. Het was genoeg om de kijker een beeld te geven, maar daar houdt het ook bij op. Het verhaal van Christian, wat hij allemaal heeft meegemaakt en hoe dit hem heeft gevormd tot de man die hij is, is toch wel hetgeen waar het allemaal om draait. Naar mijn mening was het beter geweest om daar iets langer bij stil te staan, dan had de film toch veel meer diepgang gehad.

Toch was Fifty Shades Darker ook erg vermakelijk om naar te kijken. De erotische scenes waren misschien wat aan de softe kant, maar dat vond ik niet zo heel erg. Het draaide in deze film veel meer om de romantiek en om Ana en haar behoeften. Je ziet Christian langzaamaan veranderen en hij stelt zich steeds meer open voor Ana. Je hoopt aldoor dat ze zich samen overal doorheen zullen gaan slaan! Ik ben dan ook zeker wel benieuwd naar Fifty Shades Freed.

Bron beeld: Universal Pictures