Boeken, Recensies, Thriller, Young Adult

Recensie: Familie liegt nooit (Karen M. McManus)

Titel: Familie liegt nooit

Auteur: Karen M. McManus

Uitgeverij: van Goor (1 december 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 288

Jonah, Milly en Aubrey Story zijn neef en nichten, maar ze kennen elkaar amper en ze hebben zelfs hun oma nog nooit ontmoet. Deze rijke vrouw leeft een teruggetrokken bestaan en onterfde hun ouders voordat ze werden geboren. Dus wanneer ze alle drie een brief ontvangen waarin ze worden uitgenodigd om in de zomer op haar resort op een klein eiland te komen werken, zijn ze verrast… en nieuwsgierig.

Hun ouders zijn het over één ding eens: niet gaan is geen optie. Dit zou de kans kunnen zijn om weer bij hun grootmoeder in de gunst te komen. Maar wanneer ze op het eiland aankomen, wordt meteen duidelijk dat zij andere plannen met hen heeft. En langzaam maar zeker begint het drietal te beseffen hoe mysterieus – en duister – het verleden van hun familie is.

De hele Story-familie heeft geheimen. Wat hen jaren geleden uit elkaar heeft gedreven is nog niet voorbij – en deze zomer zullen Jonah, Milly en Aubrey de gruwelijke waarheid ontdekken.

Ik ben al een tijdje groot fan van Karen M. McManus! Wanneer er een nieuw boek van haar verschijnt dan weet ik al meteen dat ik hem wil lezen. Eerder heb ik dan ook al genoten van Een van ons liegt, Twee kunnen er een geheim bewaren als er één dood is en Eerlijk duurt het langst. Ik ben benieuwd of ze mijn aandacht net zo weet te pakken met Familie liegt nooit. Als ik de synopsis zo lees denk ik dat het een heel intrigerend boek gaat worden! Ik hoop dat mijn hoge verwachtingen weer worden waargemaakt door Karen M. McManus.

Als je Familie liegt nooit openslaat vind je meteen een stamboom van de familie Story. Super fijn, want dan is het meteen duidelijk wie wie is en wat hun relatie tot elkaar is. Zo maakt Karen M. McManus het verhaal gelijk vanaf het begin een stuk duidelijker voor de lezer. Hierna begint het verhaal echt en word je meegenomen door verschillende perspectieven. Je leest het verhaal namelijk vanuit Milly, Jonah en Aubrey. Ook lees je af en toe iets vanuit iemand die in het verleden leeft. Dit maakt van Familie liegt nooit een afwisselend verhaal, die de aandacht van de lezer weet te grijpen.

“Er valt echt niets te winnen aan het openrijten van oude wonden, alleen maar een hele hoop te verliezen.” – p. 128

De personages in Familie liegt nooit zijn stuk voor stuk erg interessant voor de lezer. Karen M. McManus zorgt er namelijk voor dat ze erg goed zijn uitgewerkt. Zeker met Milly, Jonah en Aubrey bouw je al snel een band op, omdat je met hun gedachten mee kan lezen. Ze zijn erg sympathiek en hebben stuk voor stuk een uniek karakter waardoor ze goed te onderscheiden zijn van elkaar en van andere personages. Hiermee heeft Karen M. McManus ook weer de nodige diepgang in het verhaal gekregen, waardoor je ook op het puntje van je stoel zit tijdens het lezen van Familie liegt nooit.

Al vanaf de allereerste pagina van Familie liegt nooit maakt Karen M. McManus je nieuwsgierig naar hoe het plot precies in elkaar zit. Het is geheimzinnig, mysterieus en spannend. Tijdens het lezen heb je verschillende vragen over wat er nou aan de hand is met de familie Story. Waarom zijn er familieleden onterfd? Karen M. McManus geeft je steeds kleine stukjes informatie zodat je zelf het verhaal compleet kan maken en ondertussen zet ze je ook nog weleens op het verkeerde been. Dan denk je te weten hoe het verhaal in elkaar zit, maar gaat het toch een andere kant op. Als je een echte YA thrillerlezer bent dan kan je het einde van Familie liegt nooit op een gegeven moment wel een beetje voorspellen.

Al met al is Familie liegt nooit weer een erg fijn verhaal van Karen M. McManus. Er zit diepgang in, de personages zijn interessant om over te lezen en het verhaal is geheimzinnig/mysterieus. Familie liegt nooit heeft dus alle ingrediënten in zich om een spannende YA thriller te zijn waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. En wist je al dat er zeer binnenkort weer een nieuw boek van Karen M. McManus gaat verschijnen. Morgen is het al zover, want dan verschijnt Jij wordt nog eens mijn dood.