Recensie: Everless (Sara Holland)

Serie: Everless (1)

Auteur: Sara Holland

Uitgeverij: Orchard Books (4 januari 2018) – Blossom Books (7 februari 2018)

Aantal bladzijdes: 368 – 352

Prijs: €15,99 – €19,99

Tijd is geld. Zeker in Sempera, waar tijd in je bloed zit en omgezet kan worden naar munten. Hoe rijker je bent, hoe langer je leeft…

De familie Gerling is rijk: ze hebben tijd in overvloed door de hoge belastingen die ze eisen van de arme bevolking. En niemand haat hen meer dan Jules Ember. Toen ze klein was, woonde ze met haar vader op Everless, het landgoed van de Gerlings, maar een noodlottig ongeluk dwong hen midden in de nacht te vluchten. Als Jules erachter komt dat haar vader bijna door zijn tijd heen is, weet ze echter dat er maar een ding op zit: terugkeren naar Everless om daar wat bij te verdienen.

Teruggaan naar Everless brengt meer gevaar – en verleiding – met zich mee dan Jules zich ooit had kunnen voorstellen. Al gauw komt ze steeds dichter bij een bizar, eeuwenoud geheim over het landgoed en zichzelf.

Everless is het debuut van Sara Holland. Het wordt aangeraden aan de fans van Victoria Aveyard, Kendare Blake en Stephanie Garber. Vooral van de laatste schrijfster ben ik fan, dus dat brengt de verwachtingen al een stukje omhoog. Daarnaast heerst er op het moment een hele grote hype rondom dit boek, maar voldoet Everless echt aan de hoge verwachtingen die eraan gesteld worden?

Toen ik de samenvatting van het boek las deed het verhaal een beetje denken aan de film In Time met Justin Timberlake en Amanda Seyfried. Ondanks dat het idee hier zeker wel van afgeleid is, heeft Sara Holland er toch wel een beetje een vernieuwende draai aan weten te geven. In Everless kunnen er namelijk munten van de tijd in je bloed worden gemaakt! De munten kunnen je een extra uur, dag, maand of jaar geven! Door de munten op te lossen in thee of wijn en het op te drinken kan je extra tijd aan je leven toevoegen. Daarnaast zit er gewoon een geweldig mooie worldbuilding in dit boek. Alles wordt mooi opgebouwd, van het verleden van Jules tot het verhaal van de Alchemist en de Tovenares.

“I loved Everless best in Summer, when flowers spilled from their beds and the gardeners recruited servant children to pick the dandelions marring the emerald lawn. But the pale winter light makes the estate even more beautiful, like something carved of silver and crystal.” – p. 41

In Everless zitten een aantal clichés die we al in meerdere boeken zijn tegenkomen. De rijken, die de armen uitbuiten (in dit geval niet voor geld, maar voor tijd), een liefdesdriehoek en een sterke vrouw die doet wat zij het beste acht. Hier kan je als lezer op zich wel doorheen kijken, omdat de wereld die Sara Holland heeft gecreëerd gewoon zo origineel is. Daarbij is Jules Ember gewoon een heel leuk personage om over te lezen, ze is sympathiek en stelt anderen boven haar eigen geluk.

Sara Holland heeft een hele fijne schrijfstijl. Je blijft gewoon lekker doorlezen en vliegt door het boek heen. Ook heeft ze geprobeerd om een aantal plottwists in Everless te verwerken. Helaas zag ik de meeste wel aankomen en kwamen ze dus niet als een verrassing. Echter, er was wel één plottwist naar het einde toe die mij heel erg heeft verrast en dat deed het boek dan ook erg goed. Hierdoor had ik niet het idee dat ik het hele boek al van tevoren had voorspeld en kwam er voor mij toch een beetje diepgang in het verhaal.

Ik vond het liefdesverhaal in Everless helaas een beetje zwak en daarom dus ook tegenvallen. Als je een liefde in het verhaal verwerkt dan vind ik dat het goed uitgewerkt moet zijn, zodat de lezer een beetje het gevoel krijgt dat de twee samen moeten komen! Er moet in het verhaal dus een bepaalde opbouw zitten naar bijvoorbeeld de eerste zoen en dat is in Everless van Sara Holland jammer genoeg niet het geval. Hierdoor komen de ‘emoties’ allemaal een beetje vlak over op de lezer. Bij dit onderwerp gaat het verhaal dus ook niet de diepte in.

Everless is zeker wel een leuk boek om te lezen, maar het overstijgt de middelmaat helaas niet. Sara Holland had echt veel meer uit het verhaal kunnen halen. Als zij het verhaal net zo had opgebouwd als de wereld van Sempera dan had dit een ontzettend sterk boek geworden! Toch ben ik blij dat ik Everless heb gelezen en door het einde kijk ik zeker uit naar het volgende boek in deze serie.