Recensie: Escape room (Christopher Edge)

Titel: Escape room

Auteur: Christopher Edge

Uitgeverij: Veltman Uitgevers (1 februari 2022)

Aantal bladzijdes: 210

Prijs: € 14,99

——————————————————————

Op zoek naar het antwoord voordat het te laat is… Als Ami bij The Escape komt, denk ze dat het gewoon een spelletje is – de ultieme escaperoom met puzzels en opdrachten die ze moet uitvoeren voordat de tijd om is. Maar wanneer de Gastheer Ami en haar teamgenoten in de eerste kamer opsluit, krijgen ze al snel in de gaten dat dit geen gewone escaperoom is er dat er heel veel op het spel staat… Kunnen Ami en haar vrienden het antwoord vinden voordat het te laat is?

——————————————————————

Iedereen heeft vast weleens van een escape room gehoord, er zijn bijvoorbeeld genoeg spannende films over te vinden! Hoewel het me heel leuk lijkt om het een keer mee te maken (natuurlijk niet net zo eng en onmogelijk als in de films), heb ik zelf dus nog nooit in een escape room gezeten. Toen ik het boek Escape room van Christopher Edge voorbij zag komen wist ik meteen dat ik het ontzettend graag wilde lezen. Het is een jeugdboek en geschikt voor jongeren vanaf ongeveer 10 jaar. De synopsis van Escape room klinkt spannend en hopelijk belooft dat veel goeds voor het verhaal.

Christopher Edge start het verhaal meteen bij The Escape, dus het gaat direct beginnen! Je wordt meegenomen in een wereld vol mysteries, opdrachten en puzzels. Christopher Edge heeft ervoor gekozen om Escape room vooral te vertellen vanuit Ami’s perspectief. Je leest haar gedachtes en leert Ami kennen als een slim en doortastend meisje. Natuurlijk zit Ami niet in haar eentje in The Escape, maar samen met vijf andere teamgenoten. Ze zijn allemaal anders, maar vullen elkaar perfect aan. Christopher Edge laat ze stuk voor stuk tot leven komen door het gebruik van kleine details! Net zoals alle kamers en puzzels die opgelost moeten worden. Escape room zit op dit punt dus zeker wel goed in elkaar.

In het begin denk je nog dat The Escape wel leuk is, maar al snel komen de lezer en spelers erachter dat het misschien toch wel gevaarlijk is. Wat staat er precies op het spel? Zo brengt Christopher Edge voldoende spanning aan in Escape room. Daarnaast blijkt het verhaal ook een belangrijk thema over het milieu te bevatten, maar dit voelde een beetje geforceerd aan in het verhaal. Het paste op de een of andere manier niet helemaal en het leek meer een moetje. Ook het einde van Escape room was heel anders dan gedacht. Aan de ene kant goed, want je verwacht het niet. Aan de andere kant voelde het verhaal niet aan als geheel.

Kortom, Escape room van Christopher Edge is een tof boek vol met mysteries, opdrachten en puzzels voor jongeren vanaf ongeveer 10 jaar. Het verhaal is vanaf het begin spannend, The Escape zit goed in elkaar en de personages komen mooi tot leven. Ze zijn goed uitgewerkt en vullen elkaar aan. In Escape room zit ook nog een belangrijke boodschap over het milieu verwerkt, maar dat voelt niet helemaal op zijn plaats in het verhaal. Daarnaast komt het einde best wel als een verrassing en vormt het niet echt een geheel met de rest van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat Escape room van Christopher Edge echt een aanrader is voor de speurders onder ons!