Recensie: Emma wil leven (Josha Zwaan)

Titel: Emma wil leven

Auteur: Josha Zwaan

Uitgeverij: Ten Have (8 januari 2019)

Genre: Biografie

Aantal bladzijdes: 256

Prijs: € 20,-

‘Emma wil leven’ van Josha Zwaan gaat over een meisje dat 12 is als ze gediagnosticeerd wordt met anorexia. Jarenlang streed Emma tegen deze verschrikkelijke eetstoornis, tot ze het absolute dieptepunt bereikte. Ze vertrok naar een kliniek in Portugal, om daar een intensieve behandeling te ondergaan. Want Emma wilde maar één ding: leven. Maar het meedogenloze monster dat anorexia heet, liet haar niet meer los. In april 2016 overleed Emma, 18 jaar jong.

Dit boek, dat leest als een roman, diept het verhaal van Emma uit, en plaatst haar gevecht in een breder perspectief. Auteur Josha Zwaan bekeek de vele uren filmmateriaal en sprak intensief met de ouders van Emma, haar zus en vriendinnen, docenten en haar artsen. De perspectieven van de betrokkenen worden afgewisseld met dagboekfragmenten van Emma zelf.

Josha Zwaan heeft met Emma wil leven een prachtig en emotioneel boek neergezet. Het is een boek dat je met een lach en een traan leest. Een boek waarin duidelijk wordt hoe ernstig een eetstoornis iemands leven, en de levens van de mensen om haar heen, kan veranderen. En toch weten ze geluk te halen uit de kleinere dingen in het leven.

Emma wil leven is chronologisch opgebouwd. Het begint bij de geboorte van Emma en werkt dan langzaam naar het moment toe dat Emma haar eetstoornis ontwikkelt. Aan de hand van dagboekfragmenten en foto’s leren we Emma kennen als een meisje dat geniet van het leven, ook al heeft ze het soms een beetje lastig op school. Je leest hoe ze zich ontwikkelt in haar pubertijd en hoe de anorexia langzaam haar leven binnendringt.

Emma wil leven is uit ontzettend veel verschillende personen geschreven. Je kijkt dus niet alleen vanuit Emma’s ogen naar haar eetstoornis, maar ook uit die van haar ouders, haar zus, haar arts en haar vrienden. Hierdoor wordt het voor de lezer meteen pijnlijk duidelijk op hoeveel mensen de ziekte van Emma impact heeft. Iedereen staat er op een andere manier in, waardoor het verhaal over Emma driedimensionaal wordt. Iedereen gaat namelijk op een andere manier met haar eetstoornis om.

Ook de foto’s in Emma wil leven voegen erg veel toe aan het verhaal dat Josha Zwaan op een indrukwekkende manier weet neer te zetten. Op de foto’s zie je Emma veranderen. Van een jong gezond meisje, naar iemand die echt ernstig ziek is. Dit maakt ontzettend veel indruk op de lezer en hierdoor komt het verhaal van Emma tot leven (zeker voor de mensen die de documentaire niet hebben gezien). Je leeft met haar mee, maar ook met iedereen om haar heen. Het verhaal maakt indruk en laat de lezer niet meer los.

Emma wil leven van Josha Zwaan is een boek dat iedereen eigelijk gelezen zou moeten hebben. Het is zeker een aanrader voor mensen die zelf met een eetstoornis te maken hebben. Hierdoor zullen zij merken dat ze er niet alleen voor staan. Maar het boek is ook echt een aanrader om te lezen als je iemand kent die worstelt met een eetstoornis. Het boek geeft veel inzicht en laat zien hoe moeilijk het is om met een eetstoornis te leven.

Boven alles is Emma wil leven een prachtig eerbetoon aan Emma. Ondanks het feit dat zij het zelf niet gered heeft, zal zij met haar verhaal veel meisjes kunnen redden die in dezelfde situatie als haar zitten. En door het prachtige boek van Josha Zwaan zal Emma voortleven in de harten van iedereen die het gelezen heeft.