Recensie: Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie (Laura Ellen Anderson)

Titel: Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie

Serie: Emilia Hoektand (4)

Auteur: Laura Ellen Anderson

Uitgeverij: Biloan junior (2 oktober 2019)

Aantal bladzijdes: 240

Prijs: € 14,40

Het is de halve-maanvakantie in Nocturnië, en dat betekent: geen school voor Emilia en haar vrienden. Die vakantie gaan ze doorbrengen op Suikerspin Eiland, samen met de Regenboog Ruiters, die aangestuurd worden door eenhoorns. Maar daar stuit de vriendenbende op een oude vloek, die hen doet krimpen tot ze zo klein zijn als insecten. Die vloek kan doorbroken worden, maar hoe gaan ze die grote reis ondernemen terwijl zij zo klein zijn…?

Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie is inmiddels al het vierde deel in de griezelige boekenserie over het kleine vampiertje Emilia, geschreven door Laura Ellen Anderson. De eerste drie boeken heb ik helaas (nog) niet gelezen. Gelukkig maakt dat echt helemaal niet uit, want dit boek is prima los te lezen. Natuurlijk mis je een beetje informatie over Nocturnië, maar de personages worden aan het begin allemaal even kort voorgesteld en je vindt ook een mooie kaart. Verder kom je gewoon terecht in een heel nieuw avontuur!

Het verhaal in Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie is echt onwijs grappig en verrassend. Van tevoren is het echt niet te voorspellen wat er gaat gebeuren tijdens de halvemaanvakantie. Van de ene verwonderingen vallen Emilia en de Regenboogjagersclub in de andere verwondering. Ze maken van alles mee en niks is gek genoeg. Ook hebben ze hele leuke uitdrukkingen, zoals ‘Graf zij dank’. Ik heb ervan genoten en ik denk dat iedereen dat zal doen!

Laura Ellen Anderson heeft veel verschillende personages gecreëerd in Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie. Ze hebben alle soorten en maten: van vampieren tot zeemeerminnen tot het zoontje van de dood. Zijn naam is Heintje en hij is één van mijn favoriete personages! Ieder personage is uniek en heeft echt een eigen karakter gekregen. Ze vullen elkaar goed aan, zijn ontzettend eigenzinnig en het is leuk om ze allemaal te leren kennen!

Net als op de cover van Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie vind je in het boek ook allemaal prachtige illustraties van Emilia en de rest. Dit is toch wel een echte toevoeging aan het boek, zo komt het verhaal voor kinderen nog veel meer tot leven en af en toe kunnen ze even pauze nemen van het lezen om naar de illustraties te kijken. Verder is het lettertype ook lekker speels: van groot tot klein tot schuingedrukt! Je weet dan ook meteen wanneer Floor aan het woord is.

Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie van Laura Ellen Anderson is een ontzettend leuk boek vol met avontuur, spanning en verrassingen! Je wordt samen met Emilia meegenomen naar Mierzoet Eiland en eigenlijk wil je daar niet meer weg.