Recensie: Emilia Hoektand en de vermiste yetischatten (Laura Ellen Anderson)

Titel: Emilia Hoektand en de vermiste yetischatten

Serie: Emilia Hoektand (5)

Auteur: Laura Ellen Anderson

Uitgeverij: Biloan junior (1 april 2020)

Aantal bladzijdes: 232

Prijs: € 14,50

Emilia en haar vrienden zijn bijzonder opgetogen wanneer ze uitgenodigd worden op het feest ter ere van de 350ste verjaardag van de grootmoeder van Floor. Groot-yeti Clemence leeft in het Yetigebergte, een doolhof van door kaarsen verlichte tunnels en grotten. Wanneer ze daar aankomen, verdwijnen de glitterende schatten van de Oude yeti’s. Wanneer Tangijn vlak nadien ook vermist wordt, is hij hoofdverdachte nummer 1. Daarbovenop storten de tunnels in het Yetigebergte ook nog eens in. Floor en haar familie dreigen te moeten verhuizen. Dat zou betekenen dat de hechte vriendengroep van Emilia uit elkaar valt. Dat wil ze niet laten gebeuren en ze gaat op onderzoek uit. Maar dat is niet zonder gevaren…

Emilia Hoektand en de vermiste yetischatten is alweer het vijfde deel in de griezelige kinderboekenserie over je favoriete kleine vampiertje Emilia en is geschreven door Laura Ellen Anderson. Zoals jullie misschien wel weten heb ik genoten van het vorige deel; Emilia Hoektand en de halvemaanvakantie. De recensie lees je HIER. Wederom is dit een boek dat je los kan lezen van de serie. Iedereen wordt aan het begin netjes voorgesteld en je vindt ook een kaart van de yetibergen, waar het nieuwe avontuur zich afspeelt.

Laura Ellen Anderson neemt je weer moeiteloos mee in de grappige wereld waarin Emilia leeft. Het is verrassend hoe ze alles op papier heeft weten te krijgen en een unieke draai geeft aan personages die je weleens eerder tegen bent gekomen. Dit keer komen we iets meer te weten over de familie van FLOOR (de yeti van het stel). Ze wonen in een hele grote berg met heel veel kamers, het bestaat uit allemaal gangen (die verlicht worden door kaarsen) en grotten. Echt super leuk bedacht.

Wat uiteindelijk een leuk feestje moest worden voor de grootmoeder van Floor, Klaar, valt een klein beetje in duigen. De vriendengroep moet zo snel mogelijk de yetischatten terugvinden, omdat de vrienden elkaar anders niet meer zo vaak kunnen zien. Hiermee maakt Laura Ellen Anderson het verhaal een beetje spannend en zorgt ze ervoor dat je door wilt blijven lezen en stoppen is erg moeilijk!

Emilia Hoektand en de vermiste yetischatten staat vol met allemaal hele toffe illustraties van Emilia en haar vrienden. Alles komt hiermee mooi tot leven, zeker voor kindjes die niet zo heel graag lezen. Het is eigenlijk bijna gewoon een film waar je naar kijkt, dit komt natuurlijk ook door de beeldende schrijfstijl van Laura Ellen Anderson. De personages worden tastbaar en zijn allemaal erg eigenzinnig. Ik vind Heintje (het zoontje van Magere Hein echt zo gaaf).

Emilia Hoektand en de vermiste yetischatten van Laura Ellen Anderson is een ontzettend leuk boek voor dappere kinderen vanaf 8 jaar, die wel een griezelig avontuur aandurven. Ze zullen zeker genieten van alle te gekke personages en het avontuur dat ze beleven!