Recensie: Ember en de ijsdraken (Heather Fawcett)

Serie: Ember (1)

Auteur: Heather Fawcett

Uitgeverij: De Fontein (31 maart 2020)

Genre: Kinderboek, Avontuur, Fantasy

Aantal bladzijdes: 350

Prijs: €16,99

Ember komt voortdurend in de problemen. Niet handig, als je eruitziet als meisje maar je eigenlijk een vuurdraak bent en iedereen je wil doden. Ze vlucht van het drukke Londen naar Antarctica, maar daar ontdekt Ember de jacht op ijsdraken, en stort ze zich nog dieper in de problemen. Want de ijsdraken moeten gered, al kost het haar haar eigen leven.

Ember en de ijsdraken van Heather Fawcett lag al een tijdje op mij te wachten, terwijl ik er zo erg naar uitkeek om dit boek te gaan lezen. Op de cover staat namelijk dat Ember en de ijsdraken een boek is voor de fans van Nevermoor en Bovenwereld, perfect dus voor mij als fan van beide kinderboekenseries. Hierdoor lagen mijn verwachtingen hoog, maar zijn deze ook uitgekomen?

Zoals de titel al verklapt gaat Ember en de ijsdraken onder andere over draken, maar niet in de mate die je zou verwachten als je de titel hoort. Hoewel Ember een vuurdraak is, komt dit niet heel erg naar voren en ook de ijsdraken spelen pas in de laatste 100 bladzijdes echt een rol. Het gaat meer over de jacht op de draken en de geschiedenis daarvan. Heel kort wordt er wel ingegaan op de verschillende soorten draken, maar daar had ik gewoon veel meer van willen weten! Ook vind je aan het begin van elk hoofdstuk een klein stukje tekst uit ‘Takagi’s Compendium van exotische wezens’ waardoor je een aantal leuke weetjes leest over draken. Dat heeft Heather Fawcett echt super leuk gedaan.

Heather Fawcett heeft besloten om het boek niet alleen om draken te laten draaien, maar ook om magie. Maar misschien was het beter geweest om te focussen op één van deze onderwerpen of om beide onderwerpen iets meer uit te werken in dit eerste deel. Zodat de jonge lezers iets meer grip op het verhaal hebben, nu is het allemaal nog een beetje vaag en heb je veel vragen. Hierdoor komt het verhaal in Ember en de ijsdraken niet helemaal tot zijn recht. Waarschijnlijk zal Heather Fawcett hier in de vervolgdelen wel meer op ingaan en ik ben dan ook zeker benieuwd wat ons te wachten staat.

Ember is een ontzettend leuk personage om over te lezen. Ze is dapper, eerlijk en laat zich niet vertellen wat ze wel en niet mag doen. Samen met Nisha en Moss vormt ze een leuke vriendengroep, die voor elkaar klaar staan. Ze gaan op avontuur en dat is zeker niet zonder gevaar. Heather Fawcett heeft verschillende spannende elementen in Ember en de ijsdraken verwerkt. Zoals heer Norfell, prins Cronus en de grimmelingen. Wat dat precies zijn? Dat wil je eigenlijk niet weten.. Maar als je dan echt zo nieuwsgierig bent, lees dan Ember en de ijsdraken! Want je wil natuurlijk ook de grappige, magische pinguïns niet missen.

Kortom, Ember en de ijsdraken van Heather Fawcett is een tof fantasy boek voor lezers vanaf ongeveer een jaar of 10. Er gebeuren constant spannende, leuke en grappige dingen. Je zult je zeker niet vervelen met dit boek, want het verhaal bevat schurken, draken (al hadden ze iets meer aanwezig mogen zijn), magie en pinguïns. Het einde van Ember en de ijsdraken is een beetje open, dus je wordt zeker nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg.