Recensie: Eigen baard is goud waard (Duncan Beedie)

Titel: Eigen baard is goud waard

Auteur: Duncan Beedie

Uitgeverij: Flamingo (september 2019)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 12,99

Elke dag doet houthakker Herman wat houthakkers doen: hij hakt bomen om. Maar als al dat gekap ertoe leidt dat zijn dierenvriendjes in het bos hun huis kwijtraken, moet Herman daar gauw een oplossing voor verzinnen. Herman bedenkt een moedig en slim plan, dat de manier waar op de vrienden het bos delen voor altijd zal veranderen. Kunnen Herman en de dieren allemaal hun eigen plekje vinden?

In Eigen baard is goud waard heeft Duncan Beedie een mooie boodschappen in het verhaal verstopt voor iedereen die dit boekje leest. Het verhaal gaat niet alleen maar over vriendschap, elkaar helpen en het juiste doen. Er zit namelijk ook een belangrijke boodschap in over het milieu! Hierdoor is Eigen baard is goud waard een erg leerzaam boek.

Eigen baard is goud waard bevat hele leuke illustraties die het verhaal goed ondersteunen. Ze zijn simpel, maar laten toch duidelijk zien wat er bedoeld wordt. De illustraties komen in verschillende maten, soms zijn ze twee pagina’s groot en soms de helft van één pagina! Het is maar net wat het verhaal op dat moment nodig heeft. Door de zachte kleuren zijn de illustraties hartverwarmend en kan je er naar blijven kijken. Ze zijn een echte toevoeging aan het verhaal.

Ook de schrijfstijl van Duncan Beedie is simpel, maar duidelijk! Af en toe zijn er woorden in hoofdletters en dik gedrukt geschreven, zoals HAK-HAKKERDE-HAK. Een leuke toevoeging waardoor Eigen baard is goud waard een beetje grappig wordt.. Zeker tijdens het voorlezen! Omdat er niet zo heel veel personages in het verhaal voorkomen is het niet ingewikkeld en kan je als voorlezer helemaal los gaan met verschillende stemmetjes.

Het einde van Eigen baard is goud waard vult je hart met warmte! Houthakker Herman weet namelijk een prachtige oplossing te vinden die iedereen gelukkig maakt in het verhaal. Duncan Beedie heeft met Eigen baard is goud waard een indrukwekkend, uniek en vooral leerzaam prentenboek weten neer te zetten. Een heerlijk verhaaltje voor het slapengaan.