Recensie: Eerlijk duurt het langst (Karen M. McManus)

Serie: Een van ons liegt (2)

Auteur: Karen M. McManus

Uitgeverij: van Goor (4 februari 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 318

Mis jij About That ook zo? Ik wel. Laten we een nieuw spel spelen. Stuur mij je keuze: Truth or Dare.

Eerlijk duurt het langst neemt de lezer mee terug naar Bayview High, een jaar na de dood van Simon Kelleher, de oprichter van de roddelapp About That. Tot nu toe heeft niemand de honger naar roddels zo goed kunnen stillen als hij dat kon, maar dat verandert wanneer iemand op school begint met een spelletje Truth or Dare. De leerlingen ontvangen een bericht van een anonieme afzender, en ze moéten kiezen. Als je kiest voor de waarheid wordt je diepste geheim onthuld; een opdracht kan gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn. Simon mag dan gestorven zijn, iemand houdt zijn naam in ere – en gaat daarvoor over lijken.

Vorig jaar heb ik de YA thriller Een van ons liegt gelezen en vanaf dat moment wist ik dat ik fan was van de schrijfster Karen M. McManus. Het verhaal zat gewoon onwijs goed in elkaar en ik kon dan ook niet wachten om het vervolg Eerlijk duurt het langst te lezen! Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met Bronwyn, Nate, Cooper en Addy. En een nieuw spel? Kom maar op!

“Jij houdt van de droom, niet van de werkelijkheid,” zei ze. “Dan kun je lekker op afstand blijven.” – p. 114

Hoewel Eerlijk duurt het langst een vervolg is op Een van ons liegt zou je de boeken in principe ook los van elkaar kunnen lezen. Karen M. McManus zorgt er namelijk voor dat ze de belangrijkste informatie uit het eerdere boek herhaald, maar zonder dat dit vervelend wordt voor degene die Een van ons liegt wel al heeft gelezen. Natuurlijk is het uiteindelijk wel het leukste om de boeken na elkaar te lezen, dan ken je de personages al een beetje!

Het verhaal in Eerlijk duurt het langst zit ijzersterk in elkaar. Karen M. McManus heeft aan alle details gedacht en alles klopt gewoon! Tijdens het lezen ben je continu bezig met de vraag: Wie zit er achter Truth or Dare? Wat kan er gebeurd zijn dat iemand weer op vreselijke wijze wraak wil nemen? Heeft het iets met Simon te maken? Of is dit een compleet nieuwe vijand? Karen M. McManus weet op meesterlijke wijze kleine puzzelstukjes te geven en als echte speurder zou je vlak voor de onthulling erachter kunnen komen wie erachter zit..

“Maar ja, je kunt het verleden niet meer veranderen. Het enige wat je kunt doen, is de volgende keer beter he best doen. Dus geef jezelf nog niet op.” – p. 143

Er zit een mooie spanningsboog in Eerlijk duurt het langst. Er gebeurt eigenlijk constant wel iets op de meest onverwachte momenten. Iedereen kan het volgende slachtoffer worden van de persoon achter Truth or Dare! In dit boek volgen we een aantal nieuwe personages, maar ik kan verklappen dat ze eigenlijk net zo leuk zijn als Bronwyn, Nate, Cooper en Addy! Je voelt namelijk net zo erg met ze mee en je kan je als lezer goed inleven, omdat je vanuit iedereens perspectief leest. Karen M. McManus laat duidelijk iedereens verleden naar voren komen zodat ze diepgang krijgen.

Heb je genoten van Een van ons liegt? Dan MOET (ja moet) je ook Eerlijk duurt het langst van Karen M. McManus lezen. Ik ken maar weinig boeken waar het plot zo ontzettend sterk is dat het je omver blaast tijdens het lezen. En de personages? Je gaat van ze houden! Dus ren snel naar de dichtstbijzijnde boekhandel zou ik zeggen.