Recensie: Een nieuwe kans in Cockleberry Bay (Nicola May)

Serie: Cockleberry Bay (3)

Auteur: Nicola May

Uitgeverij: Zomer & Keuning (7 juli 2020)

Genre: Feelgood, roman

Aantal bladzijdes: 303

Prijs: €17,99

Rosa runt een succesvol café en ze wil graag een eigen gezinnetje beginnen. Ze denkt er daarom over na om haar geërfde winkeltje te verkopen, maar dat gaat niet zomaar. In het contract is een clausule opgenomen dat ze de winkel alleen mag nalaten aan iemand die het verdient. Wie kan ze kiezen? En hoe weet ze of het de juiste beslissing zal zijn?

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay is het laatste deel van de Cockleberry Bay-serie, geschreven door Nicola May. Zoals jullie weten vond ik het eerste deel, Het winkeltje in Cockleberry Bay, echt geweldig. De verhaallijn was top en het is de ultieme feelgood om in de zomer te lezen!  Het tweede deel, Ik zie je in Cockleberry Bay, was ook leuk, maar kon op een paar punten beter. Maar hoe zit het met het laatste deel? Is het een mooie afsluiter van de serie? Of kon het beter?

Wederom wordt er erg veel van de eerdere boeken herhaald in ongeveer de eerste 100 pagina’s van Een nieuwe kans in Cockleberry Bay (en later ook af en toe nog). Dit had naar mijn idee wel iets minder gemogen voor de mensen die de boeken vlak na elkaar lezen. Dit haalt het leestempo namelijk een klein beetje uit het verhaal. Maar mocht je de eerdere boeken niet gelezen hebben (wat ik je natuurlijk wel aanraad, want ze zijn erg leuk) dan kan je Een nieuwe kans in Cockleberry Bay ook best los lezen.

“De tijd is te traag voor wie wacht, te snel voor wie vreest, te lang voor wie verdriet heeft, te kort voor wie plezier heeft. Maar voor wie liefheeft, is de tijd eeuwig.” – p. 219

Voor iedereen die gek op is drama; lees de Cockleberry Bay-serie! Want ook in Een nieuwe kans in Cockleberry Bay is er weer volop drama aanwezig. Het lijkt bijna een soap! Nicola May weet namelijk als geen ander haar lezers te shockeren. Net als je denkt dat je alles gehad hebt, gebeurt er weer iets wat Rosa’s leven totaal op zijn kop zet. Of die van een van de bijpersonages. Soms verwerken de personages hun gevoelens wel net iets te snel of maken ze opeens erg snel een keuze. Hier had Nicola May misschien iets meer details kunnen gebruiken in het verhaal, maar goed zo blijft het natuurlijk wel een fijne, snelle feelgood.

Het cirkeltje van de Cockleberry Bay-serie wordt met Een nieuwe kans in Cockleberry Bay mooi rond gemaakt door Nicola May. Elke personage krijgt de afsluiting die hij of zij verdient en als lezer ben je hier tevreden mee. Het is goed zo en alles klopt; vanaf de allereerste bladzijde van Het winkeltje in Cockleberry Bay tot de allerlaatste bladzijde van Een nieuwe kans in Cockleberry Bay. Het is een waardig einde die goed bij de hele serie past. Het is niet verrassend, maar wel hartverwarmend.

Een nieuwe kans in Cockleberry Bay is dus zeker een mooie afsluiter van de Cockleberry Bay-serie van Nicola May. Het is een fijne easy read om lekker bij het zwembad op vakantie te lezen! Of als je even wil ontsnappen uit dit koude kikkerlandje. Het is een verhaal met een lach en een traan. En er zitten weer prachtige levenslessen in het verhaal verwerkt.

Ps. Hot is een schatje en zal me nog lang bijblijven!

Deze recensie is onderdeel van de Cockleberry Bay-blogtour, georganiseerd door Zomer & Keuning! Eerder heb je al recensies kunnen lezen bij Lezend Leven en Perfecte Buren. En de komende dagen verschijnen er nog recensies bij BookAddictNL, JudithBlogtSolo, en The Book Dragon’s Nook, Reviews & Roses, Koukleum, Books, Beers and Beyond, en Bookstamel. Ik hoop dat jullie van alle recensies genieten. Je kan HIER alles terug zien!