Recensie: Een jaar in één dag (Jessica Courtney-Tickle)

Auteur/Illustrator: Jessica Courtney-Tickle

Componist: Antonio Vivaldi

Uitgeverij: Christofoor (12 september 2016)

Genre: Prentenboek met muziek

Aantal bladzijdes: 24

Prijs: € 19,95

Volg van het lichte ochtendgloren tot de ijzige zonsondergang een meisje en haar hond. Ze reizen samen in één dag door de lente, zomer, herfst en winter. De illustraties kun je steeds opnieuw bekijken, er is zoveel op te zien. Op elke bladzijde staat een muzieknoot en als je daar op drukt… komt het seizoen in klank tot leven met muziek uit De vier jaargetijden van Vivaldi. Wat een verrassing!

Eerder dit jaar heb je al op mijn blog kunnen lezen dat ik ontzettend enthousiast was over een soortgelijk prentenboek, namelijk Doornroosje! Ook Een jaar in één dag is bijna net zo geweldig. In dit prentenboek zie je alle 4 de seizoenen (herfst, winter, lente en zomer) voorbij komen, ieder natuurlijk met zijn eigen kenmerken En het verhaal wordt ondersteund door de prachtige muziek van Antonio Vivaldi. Laten we ook de prachtige illustraties van Jessica Courtney-Tickle niet vergeten!

Het verhaal in Een jaar in één dag begint bij de lente en eindigt bij de winter. We volgen het meisje Fleur die alle prachtige dingen van ieder seizoen ontdekt. Er rust namelijk schoonheid in alle seizoenen. Het is een leuk verhaaltje om kinderen het verschil tussen de verschillende seizoenen te leren. En ik denk dat het ook super leuk is om het voor te lezen, dan kan je er nog iets bij vertellen!

De illustraties van Jessica Courtney-Tickle in Een jaar in één dag zijn twee pagina’s groot en er is van alles op te zien. Ze gebruikt veel details en laat de verschillende seizoenen moeiteloos tot leven komen. Ze gebruikt warme en zachte kleuren voor de lente en de zomer, maar zodra het herfst of winter wordt veranderen de kleuren in donker en hard. Dit laat een mooi contrast zien todden de verschillende seizoenen.

Dit geldt ook voor de muziek van Antonio Vivaldi. Bij elke illustratie hoort namelijk een stukje muziek uit zijn oeuvre. Als de illustratie iets donkerder is dan hoor je dat ook aan de muziek, die is namelijk iets zwaarder. Echt super leuk gedaan, dit maakt  Een jaar in één dag natuurlijk extra speciaal. Van mij hadden de stukjes muziek iets langer mogen duren, zodat je het hele stukje tekst kan luisteren met de muziek. Nu moet je meestal 2x drukken om deze beleving te krijgen. Niet dat, dat heel erg is!

Een jaar in één dag is echt een prentenboek waar je uren plezier aan kan beleven en die kinderen keer op keer uit de boekenkast zullen pakken! Is het nou om samen te lezen of alleen, dat maakt niks uit. Dit prentenboek staat gelijk aan plezier, dus laat hem niet liggen.