Recensie: Eefje en de dieren (Matt Haig)

Illustrator: Emily Gravett

Uitgeverij: Moon (4 februari 2020)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 217

Prijs: € 16,99

De elfjarige Eefje heeft een talent. Een SUPERTALENT.

Met haar talent kan ze namelijk de gedachten van een olifant HOREN en vrienden worden met een hond en een mus. Het enige probleem is dat haar talent gevaarlijk is. ONTZETTEND gevaarlijk. Dat zegt haar vader in ieder geval.

Dus wanneer ze het schoolkonijn Kahlo na een hulpkreet redt uit haar veel te kleine hok, hoopt ze maar dat niemand achter haar geheim komt. Maar nadat ze oog in oog is komen te staan met een leeuw, dreigt alles gruwelijk mis te gaan. Haar vader – en elk dier in de stad – is nu in gevaar. Eefje is vastbesloten iedereen te redden. En erachter te komen hoe haar verleden eruitziet. Om dat te kunnen doen moet ze de strijd aangaan met een mysterieuze man die een talent heeft dat krachtiger is dan welk ander talent dan ook.

De tijd begint te dringen en Eefje zal hulp moeten vragen aan de dieren en zal eindelijk écht ZICHZELF moeten zijn…

Eerder verscheen van Matt Haig het boek Een jongen met de naam Kerstmis, een boek dat op velen een onvergetelijke indruk heeft achter gelaten. Nu is deze auteur terug met zijn allernieuwste boek Eefje en de dieren. De kaft van dit boek valt meteen op met de felle gele kleur en de grappige illustratie. Hopelijk is de binnenkant net zo leuk en voldoet het aan de verwachtingen!

Wat een heerlijke schrijfstijl heeft Matt Haig. Hij maakt prachtige zinnen en weet hier een heleboel verschillende boodschappen mee over te brengen op de lezer. Daarnaast is het verhaal gewoon lekker vlot en humoristisch geschreven. Daarnaast vind je heel veel illustraties van Emily Gravett in Eefje en de dieren. Deze zijn een echte toevoeging aan het verhaal zodat het allemaal net iets meer tot leven komt. Zeker voor niet-lezers!

“Alles is onmogelijk totdat je het doet. En jij zult het doen. Het is een vorm van zien waarvoor je geen ogen nodig hebt. Een vorm van proeven, maar dan met je geest.” – p. 89

Natuurlijk is het concept van mensen die met dieren kunnen praten niet iets nieuws, maar het verhaal in Eefje en de dieren is toch erg uniek en origineel. Matt Haig geeft namelijk zijn eigen draai aan het verhaal door de manier waarop Eefje met dieren kan praten. Hij legt dit goed en duidelijk uit aan de lezers zodat het iets tastbaars wordt. Het komt tot leven en je zou willen dat je zelf ook op deze manier met dieren kon praten!

Matt Haig heeft Eefje en de dieren geschreven vanuit Eefje’s perspectief. Doordat haar gevoelens en emoties ontzettend goed worden beschreven kan je met haar meeleven. Je snapt haar keuzes en acties! Ze is een heel bijzonder meisje en zo wordt ze ook zeker neergezet. Ze zal veel jonge lezers inspireren met haar mooie, sympathieke karakter. En zoals de cover al zegt ‘Durf jezelf te zijn!’, want dat doet Eefje ook.

Kortom, Eefje en de dieren van Matt Haig is een mooi en bijzonder boek voor kinderen vanaf 8 jaar. Niet alleen om zelf te ontdekken, maar ook om voor te lezen. Want ook voor volwassenen is Eefje en de dieren een boek om van te genieten en om van te leren!