Fantasy/Sciencefiction, Recensies, Young Adult

Recensie: Eclipse Hall (Jonas de Backer)

Titel: Eclipse Hall

Auteur: Jonas de Backer

Uitgeverij: Boekscout (2 maart 2018)

Aantal bladzijdes: 148

Prijs: €18,99

Tertius has a secret he has never told anyone. He can see auras. When his secret gets out after a disastrous birthday, his parents send him to a mental asylum. When Tertius arrives at Eclipse Hall, his only goal is to get out as soon as possible. But when he meets the other patients and gets to know them better, he learns that it might not be such a coincidence that he ended up there. Tertius needs to learn how to control his powers. Quickly. Because dark forces are coming after him and his friends and they won’t stop until he’s dead.

De onderwerpen in Eclipse Hall zijn erg origineel. Tertius kan de aura’s van mensen zien (hij is paranormaal begaafd) en ik denk niet dat ik dat eerder in een boek ben tegengekomen! Alleen is dat niet het enige wat Tertius kan. Jonas de Backer heeft hem namelijk nog meer krachten gegeven, die gelinkt zijn aan het zien van aura’s. Ook de link die Tertius met de anderen heeft was verfrissend en mooi uitgewerkt. Hierdoor heeft Jonas de Backer zeker zijn eigen stempel op het verhaal gedrukt en het uniek gemaakt.

In Eclipse Hall worden de meeste personages niet ontzettend lang geïntroduceerd. Jonas de Backer schrijft lekker to the point, zonder heel veel details, waardoor er vrij snel behoorlijk veel spanning in het verhaal zit. Alleen valt de diepgang van de personages hier wel een beetje door weg (behalve dan bij Tertius, omdat je het verhaal vanuit zijn perspectief leest). En toch weet Jonas de Backer ieder personage wel een eigen karakter te geven en dat is zeker een compliment waard.

Naast de paranormale gaven worden er ook andere onderwerpen in Eclipse Hall besproken. De meeste personages voelen zich alleen en horen eigenlijk nergens bij, omdat ze anders zijn. Daarom voelen deze personages zich vrij snel tot elkaar aangetrokken en bouwen ze een sterke vriendschap op in een korte tijd. Het laat zien dat je eigenlijk nooit echt alleen bent. Het liefdesverhaal in Eclipse Hall kwam daarentegen wel een beetje uit de lucht vallen. Hier had Jonas de Backer zeker iets meer naartoe kunnen werken zodat de lezer zich meer verbonden voelt met de relatie die ontstaat tussen de twee personages. Wat ik dan wel weer heel tof vond, is dat er LGBT-karakters in het boek voorkomen. Het is lekker anders dan andere boeken en laat zien dat het oké is om te voelen wat je voelt.

Jammer genoeg telt het boek maar 148 pagina’s waardoor sommige elementen dus niet zo goed tot uiting komen. Het begin van het verhaal vond ik een beetje oppervlakkig, omdat Tertius meteen voor gek verklaard wordt door zijn beste vriendin en ouders. Natuurlijk is het vreemd als iemand aura’s ziet (niet helemaal onmogelijk in mijn ogen), maar om iemand meteen naar een inrichting te sturen gaat toch een beetje ver. Hier had iets meer opbouw in mogen zitten, zodat de lezer meer het verhaal ingetrokken wordt.

Kortom, Eclipse Hall van Jonas de Backer is zeker een uniek en leuk boek om een keertje te lezen als je van fantasy (en het paranormale) houdt. Het leest lekker vlot weg en is ook behoorlijk spannend, waardoor de lezer geïntrigeerd blijft. Het plot van Eclipse Hall is ontzettend origineel, maar had hier en daar nog iets meer uitgewerkt mogen worden om meer diepgang te creëren.