Recensie: Dwars & Co (Rico Hop)

Titel: Dwars & Co

Auteur: Rico Hop

Illustrator: Bas Schel

Uitgeverij: Lannoo (30 maart 2021)

Aantal bladzijdes: 316

Prijs: € 13,99

Heb jij dat ook weleens? Dat je vreselijke jeuk hebt op plekken waar je nét niet bij kunt? Of dat er nog maar een piepklein velletje toiletpapier aan de rol hangt, nét nadat je een grote boodschap hebt gedaan? Of dat er plots alleen nog maar ijskoud water uit de douche stroomt?

Je denkt zeker dat zulke dingen zomaar gebeuren? Dat het soms gewoon flink tegenzit…

Fout! Deze dingen gebeuren niet zomaar. Echt niet. Dit is het sluwe werk van… De dwarsliggers.

Ben jij weleens je sokken kwijt? Of je favoriete knuffelbeer? Of blijk je een gaatje te hebben als je bij de tandarts bent? Misschien verbaast het je, maar jij kan daar echt helemaal niks aan doen.. De Dwarsliggers zijn namelijk de oorzaak! Rico Hop legt je dit allemaal uit in zijn hilarische kinderboek Dwars & Co. Samen met de illustraties van Bas Schel neemt hij je mee in het leven van Stip, een groenling op de leeracademie Dwars & Co. Zal het hem lukken om een Dwarsligger te worden?

Toen ik begon met het lezen van Dwars & Co deed het mij denken aan De Knerpers van Tom Fletcher. De stijl en humor komt een beetje overeen, maar gelukkig weet Rico Hop zichzelf voldoende te onderscheiden door er een origineel en uniek verhaal van te maken. De Dwarsliggers zijn namelijk net een beetje anders en je leest het verhaal vanuit hun perspectief. Hoe cool is dat?! Zo kom je er precies achter hoe zij te werk gaan en dat heb je altijd al willen weten!

Daarnaast heeft Rico Hop hele mooie boodschappen in Dwars & Co verwerkt. Zo gaat het verhaal over pesten en wat voor impact dit kan hebben op iemand. Maar het gaat ook over vooroordelen. Soms zit een verhaal heel anders in elkaar dan je misschien denkt en zeker niet iedereen is hetzelfde. Dwars & Co laat aan lezers zien dat je open moet staan voor andere dingen en dat niks is wat het lijkt. Een boodschap die de lezers nog lang bij zal blijven!

Wat Dwars & Co zo een ontzettend leuk boek maakt is de schrijfstijl van Rico Hop! Er zit veel humor in het verhaal verwerkt. En die humor zit niet alleen maar in de grappige gebeurtenissen verwerkt, maar ook in de zelfbedachte woorden van Rico Hop. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Achteropzak en Handlamp. Een verklarende woordenlijst vind je aan het einde van Dwars & Co, dus neem zeker een kijkje (maar stiekem kan je meestal zelf wel al bedenken wat de woordjes betekenen)!

Oh jeetje, zou ik jullie bijna vergeten te vertellen over de illustraties van Bas Schel in Dwars & Co (hmm.. ik vraag me af of dat het werk is van een Dwarsligger)! Eigenlijk vind je op bijna elke pagina wel een leuke en grappige illustratie van Bas Schel. Ze geven het verhaal van Rico Hop net wat extra’s! De fantasie van kinderen wordt hierdoor goed geprikkeld. Er wordt al een beeld geschept, maar er blijft nog genoeg ruimte over om zelf te bedenken hoe alles eruit ziet!

Kortom, Dwars & Co van Rico Hop en Bas Schel is een hilarisch en avontuurlijk boek voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Het is een perfect boek om voor te lezen, maar ook om zelf te lezen. Ik denk dat kinderen regelmatig hardop zullen lachen om de gekke fratsen van de Dwarsliggers. En de prachtige boodschappen maken dit boek helemaal af!