Recensie: Duizelingwekkende hoogte (Katharine McGee)

Auteur: Katharine McGee

Serie: Duizend hoog (2)

Uitgeverij: Moon (28 september 2017)

Genre: Dystopia, Young Adult

Aantal bladzijdes: 464

Prijs: € 19,99

New York, 2118. In Manhattan staat een wonderlijke supertoren van wel duizend verdiepingen. Leda, Watt, Rylin, Avery en Calliope genieten van een futuristisch glamourleven in de toren vol met hightech snufjes, maar ze houden gevaarlijke geheimen verborgen. Zonder dat ze het doorhebben, worden de vijf tieners in de gaten gehouden door iemand, iemand die wraak wil nemen. In een wereld van duizelingwekkende hoogtes kan één verkeerde stap een lange val betekenen.

We hebben een jaartje moeten wachten op het vervolg van Duizend hoog, maar dat is het zeker waard. Vanaf de allereerste pagina word je meteen weer in de futuristische wereld van de toren getrokken. Ook Duizelingwekkende hoogte van Katharine McGee begint met iemand die doodgaat (in de proloog). Dit keer is het niet iemand die van de toren valt, maar iemand die verdrinkt. Je wil zo graag weten wie het is dat je echt door het boek heen vliegt. Maar pas aan het einde van het boek zal duidelijk worden wie er in het water ligt, dus je moet even geduld hebben!

Na de proloog gaat Duizelingwekkende hoogte direct verder waar Duizend hoog is gestopt. Zowel in de proloog, als in de eerste hoofdstukken vertelt Katharine McGee heel onopvallend wat er in Duizend hoog heeft plaatsgevonden. Ze weet dit op een mooie manier met Duizelingwekkende hoogte te verweven, zodat het niet irritant is. De dood van Eris hakt er bij alle personages heel erg in. Zeker omdat de werkelijke reden van haar dood geheim moet blijven. Leda, Watt, Rylin en Avery raken hierdoor verstrikt in al hun geheimen en dat loopt niet voor iedereen even goed af. Ze hebben alleen elkaar, maar is iedereen wel te vertrouwen?

“Avery wilde er gráág over praten, maar ze kon het niet. Dus draaide ze zich naar hem toe en legde hem met een kus het zwijgen op.” – p. 34

Net als in het eerdere deel wordt Duizelingwekkende hoogte verteld vanuit vijf verschillende perspectieven. Katharine McGee weet hierdoor de spanning goed in het verhaal te brengen. De wisseling tussen alle personages is zeker mooi gedaan. In Duizelingwekkende hoogte maken we dus kennis met een nieuw personage, namelijk Calliope. Ze verblijft samen met haar moeder, Elise, in het Nuage. Je komt er al vrij snel achter dat Calliope en Elise ordinaire oplichters zijn. In de toren gaan zij op zoek naar nieuwe slachtoffers en Calliope heeft haar zinnen op maar één man gezet, Atlas. Maar Atlas is natuurlijk samen met Avery. Als dat maar goed blijft gaan!

Duizelingwekkende hoogte zit weer lekker vol met drama! Avery heeft een geheime relatie met haar adoptie broer (Atlas), Leda worstelt met haar schuldgevoel, Rylin is nog steeds gek op Cord, Watt moet ervoor zorgen dat zijn geheim over de kwant veilig is en Calliope is bezig om Atlas op te lichten. Ondertussen worden ze ook nog door iemand in de gaten gehouden die wraak wil. Dit zijn natuurlijk de ideale elementen voor een boek als Duizelingwekkende hoogte. Heerlijk om over al die intriges en wraakplannen te lezen!

In Duizelingwekkende hoogte kom je veel meer over alle personages te weten. De lezer begrijpt sommige personages, zoals bijvoorbeeld Leda, veel beter. Hierdoor krijg je naarmate het boek vordert ook meer symphatie voor haar. Niet alles is wat het lijkt en niet iedereen is zo slecht als in eerste instantie lijkt. Het einde van Duizelingwekkende hoogte is dan ook echt weer geweldig. Heerlijk verrassend en totaal niet wat je had verwacht!

Duizelingwekkende hoogte van Katherine McGee laat de lezer zeker duizelen en je wil er gewoon meer van: meer intriges, meer wraak, meer geheimen, meer van alles! Ik kan niet wachten op het volgende deel. Ik ben heel benieuwd wie het volgende slachtoffer is en of de personages zichzelf nog kunnen bevrijden uit alle geheimen die ze hebben!