Recensie: Duistere troon (Kendare Blake)

Titel: Duistere troon

Serie: Three Dark Crowns (2)

Auteur: Kendare Blake

Uitgeverij: HarperCollins (23 april 2019)

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: €17,99

De zusjes Katharine, Arsinoe en Mirabella zijn alle drie erfgenaam van de troon, maar moeten, zoals elke generatie drielingen voor hen, uitvechten wie uiteindelijk koningin wordt. Het is een gevecht op leven en dood. Wie van de koninklijke zusjes zal als overwinnaar uit de bus komen en de troon mogen bestijgen?

Katharine, eens de zwakste van de drieling, voelt zich sterker dan ooit tevoren. Arsinoe heeft de waarheid over haar krachten ontdekt en beseft dat haar geheim weleens in haar voordeel zou kunnen werken. En Mirabella, altijd de sterkste en de gedoodverfde koningin, raakt niet alleen zelf in groot gevaar: ook de mensen om haar heen lopen gevaar en ze lijkt het niet te kunnen voorkomen.

Er is niets en niemand die de zusjes tegenhoudt op weg naar de troon, behalve zijzelf…

Sinds ik vorig jaar Koninginnen heb gelezen ben ik al benieuwd naar Duistere troonKendare Blake wist het eerste boek namelijk met een grote cliffhanger af te sluiten en daardoor liggen de verwachtingen voor Duistere troon erg hoog! Benieuwd of de auteur dit heeft kunnen waarmaken? Ik vertel het je in deze recensie!

Niks is meer wat het lijkt. Arsinoe heeft haar hele leven gedacht dat ze een onbegaafde koningin was, omdat haar naturalistische gave niet tot uiting kwam. Nu blijkt dat ze het al die tijd mis heeft gehad en ook met Katharine is er iets vreemds aan de hand. Als lezer kan je hier een hele lange tijd niet je vinger opleggen waardoor de spanningsboog redelijk hoog ligt in Duistere troon. Wat is Katharine van plan? Is ze veranderd? Was ze altijd al zo? Zijn Arsinoe en Mirabella wel opgewassen tegen haar? Het zijn allemaal vragen waar je graag een antwoord op wil hebben!

Net als Koninginnen lees je Duistere troon uit de perspectieven van de drie zusjes; Arsinoe, Katharine en Mirabella. Hoewel je dus veel over hen te weten komt, wordt er ook nog een interessante verhaallijn over iemand anders toegevoegd. Kendare Blake heeft je hier in het eerste deel al nieuwsgierig naar gemaakt en in Duistere troon weet ze je zeker nog te verrassen! Want hoewel je misschien denkt dat je weet wat er aan de hand is, is het plot toch vrij onvoorspelbaar.

Hiernaast is de verhaallijn van Katharine ook ontzettend interessant. In Koninginnen is zij natuurlijk door Pietyr in het Breccia-Domein geduwd. En dit heeft ze overleefd, maar hoe? Dat is de grote vraag! En wij zijn niet de enige die dit willen weten. Ook Pietyr vraagt zich af wat er is gebeurd en wat Katharine heeft gezien. Hij besluit zelf op onderzoek uit te gaan… Als dat maar goed afloopt.

Het is knap hoe Kendare Blake de lezer dus steeds weet te verrassen met verschillende plottwists in Duistere troon. Mijn advies is dan ook om gewoon lekker te gaan lezen en niet te veel bezig te zijn met wat er aan de hand kan zijn. Dan geniet je veel meer van dit verhaal. Uiteindelijk blijkt het plot van Duistere troon toch onvoorspelbaar te zijn.

Bereid je maar alvast voor op een bloederige strijd in Duistere troon. Het kan zomaar zo zijn dat iemand het niet overleefd. Het gaat er niet lief en zacht aan toe in de strijd tussen de zussen. Al hadden de gevechten van mij iets uitgebreider beschreven mogen worden door Kendare Blake. Dan was het hele verhaal nog net iets spannender en intrigerender geweest. Maar ook nu heb ik ervan genoten!

Kendare Blake heeft met Duistere troon een spannend, interessant, bloedstollend en verrassend vervolg op Koninginnen neergezet. Wederom eindigt het boek met een cliffhanger, dus laat deel 3 maar komen!