Recensie: Drakendal (Scarlett Thomas)

Serie: Bovenwereld (1)

Auteur: Scarlett Thomas

Uitgeverij: De Fontein (26 september 2017)

Genre: Young Adult, Fantasy

Aantal bladzijdes: 368

Prijs: €14,99

Fee is dol op magie, en eindelijk is haar grootvader begonnen met haar magisch onderricht. Maar dan overlijdt hij plotseling. Fee erft zijn bibliotheek met 499 magische boeken, die haar vader meteen verpatst aan een Diberi, een boekverbrander. Fee moet alles op alles zetten om de boeken te redden. Met hulp van nieuw verworven vrienden en de troeven die haar grootvader in het geheim heeft nagelaten, reist Fee naar de bovenwereld. Maar om bij de Diberi te komen, moet ze eerst langs een gevaarlijke draak…

Een boek met zo een prachtige cover als Drakendal van Scarlett Thomas valt natuurlijk direct op! Daarom verdiende Drakendal een mooi plekje in  mijn blog met de verwachte boeken van september! Nu zag ik hem toevallig bij boekenkraam staan op Black Friday en ik moest en zou dit boek hebben! Ik ben er vrijwel meteen in begonnen en droomde meteen helemaal weg in de wereld waarin Fee leeft! En die wereld is wonderlijk! Door de wereldbeving is er geen draadloos internet meer en mobiele telefoons bestaan niet meer. Je zal het moeten doen met een pieper! Heerlijk ouderwets.

Ik was al verkocht aan Drakendal door de quote die op de cover staat: Voor de fans van Harry Potter. Ik ben namelijk gek op de Harry Potter-serie van J.K. Rowling. Dus een boek die in dezelfde categorie valt is natuurlijk altijd welkom! Geef mij een boek waarin magie de hoofdrol speelt en ik kan mezelf er uren mee vermaken. Heerlijk! Het zal je dus niet verbazen dat ik dit boek in no-time uit had. Wat een prachtig verhaal.

Bij een boek over magie is het altijd de vraag of het wel origineel en verrassend is. Daarnaast moeten de magie en de wereld natuurlijk goed in elkaar zitten, anders wordt het maar een warboel. Ik kan jullie vertellen dat Scarlett Thomas hier zeker in geslaagd is met DrakendalScarlett Thomas neemt je mee op een wel heel magisch avontuur. Op aarde kan je alleen gebruik maken van magie als je M-munten bezit en een troef hebt die je daarbij helpt. Een troef kan van alles zijn: een kennisbril, een dolk of een ring! Wat helemaal bijzonder was, waren de magische boeken. Waarom ze precies magisch zijn ga ik natuurlijk niet vertellen, daar moet je zelf achter komen!

“Boeken zijn het gewend dat lezers hen zo verschillend interpreteren. Sterker nog, de krachtigste boeken hebben allerlei manieren in huis om zich aan jouw behoefte aan te passen. Hoer meer je van jezelf in het boek stopt – niet alleen je beelden, maar ook je emoties, gevoelens, woede, verdriet, liefde – hoe meer je de magische kracht voedt.” – p. 228

In Drakendal worden veel dingen geheim gehouden in het begin. Bestaat magie wel of niet? Wie is Fee’s opa? Waarom doet hij zo geheimzinnig? Wat is er gebeurd met haar moeder? Wat is er zo bijzonder aan de boeken? Het zijn allemaal vragen waar je graag een antwoord op wil krijgen, maar op sommige krijg je dat niet. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je uitkijkt naar het volgende deel in de Bovenwereld-serie van Scarlett Thomas.

Sommige gebeurtenissen zijn een beetje plotseling (dit kan voor sommige jonge lezeres wel een beetje verwarrend zijn). Hierbij vraagt de lezer zich af of het nou echt gebeurd of dat het allemaal een droom is. Maar alles wordt naarmate het verhaal vordert uiteindelijk wel duidelijk en dat is fijn! Dit maakt Drakendal ook best wel speciaal. Doordat het zo verrassend is wil je gewoon door blijven lezen zodat je antwoord krijgt op alle vragen die in je opkomen!

Drakendal van Scarlett Thomas neemt je mee naar een totaal nieuwe magische wereld, zoals je die nooit eerder hebt gezien. Laat je, zonder al te veel na te denken, meevoeren naar de Bovenwereld, naar Drakendal, naar een wereld zonder draadloos internet en laat je hart verwarmen door Fee en haar vrienden. De beeldende schrijfstijl van Scarlett Thomas zorgt ervoor dat Drakendal leest als een film.