Recensie: Doris de Dappere en de draak van Raadselstad (Simon Mockler)

Auteur: Simon Mockler

Illustrator: Cherie Zamazing

Uitgeverij: Billy Bones (17 februari 2020)

Aantal bladzijdes: 251

Prijs: € 16,99

Na haar bijna-ontvoering door Het Kwade Leger kwam Doris erachter dat ze KONINGIN Doris de Dappere is.

Nu moet ze haar lang verloren ouders terugvinden en haar tante Esmerelda de Verschrikkelijke tegenhouden. Daarvoor hoeft ze alleen maar een GIGANTISCH koninkrijk te doorkruisen en een stel kinderen te redden van een DODELIJK gevaar terwijl ze een angstaanjagende DRAAK moet trotseren.

Makkie, toch? Maar als je DORIS DE DAPPERE bent en je Joh de jongen, Hond de hond en Wilfred de Wijze aan je zijde hebt, kun je álles aan.

Het eerste deel van deze serie, Doris de Dappere en de vloek van de Wabbers, vond ik echt onwijs grappig en tof. De recensie hiervan lees je HIER. Gelukkig is het avontuur van Doris en haar vrienden nog lang niet afgelopen en kon ik nu eindelijk het vervolg, Doris de Dappere en de draak van Raadselstad, lezen! Hopelijk weet Simon Mockler weer een spannend avontuur neer te zetten.

Het verhaal in Doris de Dappere en de draak van Raadselstad gaat bijna meteen verder waar het eerste deel is geëindigd, maar niet voordat Simon Mockler je nog even bijpraat over wat er allemaal is gebeurd. Hierdoor is dit boek ook geschikt voor kinderen (of stiekem volwassenen) die Doris de Dappere en de vloek van de Wabbers niet hebben gelezen. En ook al heb je die wel gelezen sla dit hoofdstukje vooral niet over. Het is een fijne opfrisser en bevat een grappige mop! Hierna kan het nieuwe avontuur beginnen.

“Je moet hier voor alles een raadsel oplossen. Dat is een eeuwenoude traditie die stamt uit de tijd dat we mensen van buitenaf nog wantrouwden. Het was een soort wachtwoord: de mensen uit Raadselstad wisten de antwoorden meteen, maar de vreemdelingen moesten erover nadenken.” – p. 85

En dat Doris de Dappere en de draak van Raadselstad een groot avontuur gaat worden staat vast. Simon Mockler geeft de lezer precies waar die op hoopt; een grappige roadtrip met leuke, nieuwe personages en verrassende gebeurtenissen. Onderweg komen Doris en haar vrienden bijvoorbeeld een restaurant tegen waar ze geplette gehaktballen op broodjes verkopen. Dit restaurant is van meneer McDonald. Komt je vast bekend voor toch? Ik moest er stiekem wel om lachen, zeker omdat Doris in zo een hele andere (beetje Middeleeuwse) tijd leeft dan wij.

Ook ontbreekt het in Doris de Dappere en de draak van Raadselstad niet aan prachtige illustraties van Cherie Zamazing! Dit geeft het verhaal toch weer iets extra’s en zorgt ervoor dat het tot leven komt, net als een film. Dit komt natuurlijk ook door de schrijfstijl van Simon Mockler, die ook alle kleine details beschrijft. Het is gewoon weer genieten. Vooral omdat je de personages natuurlijk al kent uit het eerdere boek. Het voelt als een warm bad en je vliegt door de pagina’s heen. Ik heb Doris de Dappere en de draak van Raadselstad namelijk in een ruk uitgelezen!

Simon Mockler sluit dit grappige avontuur vol met raadsels en geheimen weer mooi af, maar er komt een vervolg! Op 1 oktober 2020 (ja, dat is gewoon al bijna!) verschijnt het derde deel: Doris de Dappere en de ballon des doods. Oh jeetje, dat klinkt wel heel spannend. Oh, vergeet ik bijna te vertellen dat Doris de Dappere en de draak van Raadselstad ook ontzettend spannend is. Doris gaat het gevaar zeker niet uit de weg en is ontzettend stoer. Elk klein meisje droomt er vast van om zo dapper als Doris te zijn!