Recensie: Doris de Dappere en de ballon des doods (Simon Mockler)

Serie: Doris de Dappere (3)

Auteur: Simon Mockler

Illustrator: Cherie Zamazing

Uitgeverij: Billy Bones (1 oktober 2020)

Aantal bladzijdes: 267

Prijs: € 16,99

Doris de Dappere is een koningin. Een enorm dappere koningin. Ze is ook nog maar tien jaar oud. Maar dat heeft haar nog nooit tegengehouden. Ze is op de vlucht voor het Boze Leger en haar kwaadaardige tante Esmerelda. En ze is ook nog eens op zoek naar haar lang verloren ouders. Ze hoeft alleen maar de Zee der Zinkende Schepen te trotseren en de Vulkanen des Doods over te steken. Makkie, toch? Maar als je Doris de Dappere heet en je hebt Joh de jongen, Hond de hond en Wilfred de Wijze aan je zijde, dan kun je alles aan…

Eerder schreef ik al recensies over Doris de Dappere en de vloek van de Wabbers en Doris de Dappere en de draak van Raadselstad. En zoals jullie misschien wel weten heb ik erg van deze boeken genoten en kon ik er heerlijk om lachen. Ik ben benieuwd of Doris in Doris de Dappere en de ballon des doods eindelijk haar lang verloren ouders terug gaat vinden, maar het zal vast geen gemakkelijke weg worden!

Net als in de eerdere twee delen staat de lezer weer genoeg avontuur te wachten in Doris de Dappere en de ballon des doods. Maar voordat het verhaal echt begint neemt Simon Mockler je even snel mee in de vorige twee boeken. Je leest kort wat er allemaal gebeurd is en dat is zeker een fijne opfrisser voor iedereen die de boeken niet vlak na elkaar leest. Op die manier weet je weer precies wat Doris en haar vrienden hebben meegemaakt.

“Een klein beetje chilisaus geeft net wat extra smaak aan die geplette-gehaktbal-op-brood. Maar als je er teveel van neemt, dan is het broodje verpest. Zo is het ook met angst: een klein beetje maakt alles lekker spannend, maar te veel zorgt er alleen maar voor dat je je moet haasten naar de wc.” – p. 250

Doris de Dappere en de ballon des doods is weer de perfecte combinatie tussen spanning, humor, avontuur en vriendschap. Het heeft alles wat een goed kinderboek in zich moet hebben. Doris is zo een leuk personage om over te lezen en een voorbeeld voor velen! Er gebeurt eigenlijk continu wel iets in het verhaal en het is geen enkel moment saai. Simon Mockler zorgt ervoor dat je geïnteresseerd blijft en door wil blijven lezen.

Naast al het avontuur dat Doris en haar vrienden meemaken zitten er ook mooie boodschappen in Doris de Dappere en de ballon des doods verwerkt. Daarnaast is het heel tof hoe de vloek uit het eerste deel weer in dit boek terugkomt! De illustraties in Doris de Dappere en de ballon des doods werden wederom gemaakt door Cherie Zamazing. Ik ben er gek op! Ze geven het verhaal van Simon Mockler een extra dimensie waardoor het hele verhaal nog meer tot leven komt.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is Doris de Dappere en de ballon des doods het laatste deel van de serie. Simon Mockler heeft in ieder geval een erg mooi en passend einde geschreven! Het is zeker niet nodig om nog een vervolg te schrijven, maar ik ga de dappere Doris en haar vrienden zeker missen. Doris de Dappere is de perfecte serie om te laten zien dat meisjes ook heel erg stoer kunnen zijn! Een echte aanrader dus..