Recensie: Doe de kraan dicht, Geronimo! (Geronimo Stilton)

Titel: Doe de kraan dicht, Geronimo

Serie: Knagers voor klimaat

Auteur: Geronimo Stilton

Uitgeverij: De Wakkere Muis (15 november 2019)

Aantal bladzijdes: 117

Prijs: € 9,95

Hoeveel water gebruik jij per dag? Op de boerderij van de Stiltons zijn ze gedwongen die vraag te beantwoorden wanneer er opeens geen druppel meer uit de kraan komt! Wat is er aan de poot? Samen moeten ze oplossingen verzinnen om deze ramp de kop te bieden. Ondertussen worden ze aan het denken gezet … douche ik niet te lang? Laat ik de kraan lopen terwijl ik mijn tanden poets? Ze komen erachter dat water niet onuitputtelijk is en dat het dus langzaamaan opraakt. Wat kunnen ze eraan doen om te voorkomen dat water straks op rantsoen moet? En wat kan jij eraan doen? Denk je mee?

Geronimo Stilton kennen we natuurlijk van de leuke, spannende en grappige avonturen in bijvoorbeeld Fantasia! Maar nu heeft hij een belangrijke boodschap voor ons; bescherm het klimaat en let op je waterverbruik. Geronimo doet dit geheel op zijn eigen wijze in Doe de kraan dicht, Geronimo!, maar de boodschap komt denk ik wel goed over op kinderen (en volwassenen!).

Doe de kraan dicht, Geronimo! begint met een mooi overzicht. Zo is de inhoud te zien, worden de personages die in dit boek een rol spelen kort voorgesteld en dit geldt trouwens ook voor de plaats waar het verhaaltje zich afspeelt. En zoals we gewend zijn van Geronimo Stilton zit er weer veel humor in het verhaal verwerkt en wordt er gebruik gemaakt van verschillende lettertypes! Ook vind je op het einde allemaal leuke puzzels en spelletjes. Op die manier wordt Doe de kraan dicht, Geronimo! ook een klein beetje interactief. Van mij had dit ook gewoon door het verhaal heen gemogen, dan was het een nog speelser boekje geworden.

Met Doe de kraan dicht, Geronimo! is het vooral de bedoeling om een belangrijke boodschap te verspreiden en is er minder plek voor een echt groots avontuur zoals in de meeste andere boeken van Geronimo Stilton. Hierdoor is dit boek wel iets minder geschikt voor kinderen die lezen iets minder leuk vinden. Maar Doe de kraan dicht, Geronimo! geeft de lezer wel 5 heel belangrijke tips om waterverspilling te voorkomen. Onbewust zullen die je bijblijven. En het is natuurlijk gewoon heel erg belangrijk om aan het milieu te denken!

Doe de kraan dicht, Geronimo! is vooral een leuk boekje als je, je kindje iets bewuster wil maken van het milieu. Geronimo Stilton weet op een leuke, interactieve manier een belangrijk probleem onder de aandacht te brengen. Hoewel het avontuur voor mij iets minder was, denk ik dat Doe de kraan dicht, Geronimo! wel een belangrijk boek is om aan te schaffen.