Recensie: Dit is geen cobra (Bette Westera & Sylvia Weve)

Auteur: Bette Westera

Illustrator: Sylvia Weve

Uitgeverij: Samsara (25 maart 2019)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 56

Prijs: € 16,90

“Marie, dit is geklieder!’ Marie keek naar de jamvlek op haar jurk. “Ik heb het niet over die vlek,’ zuchtte juffrouw Vogel. “Ik heb het over je tekening. Kanaries zijn geel, met roze snaveltjes. Ze hebben pootjes, geen wielen. En je hebt alweer niet binnen de lijntjes gekleurd.’
Marie legde haar paarse kleurpotlood neer en keek naar de tekening van Peter, die naast haar zat. Zijn vogel was kanariegeel met roze en keurig ingekleurd.

Het verhaal krijgt een wonderlijke wending als zij in het geheim schilderlessen krijgt, waar zij niet meer tussen de lijntjes hoeft te schilderen en waar haar dieren wilde kleuren mogen hebben en waar kleuren sprankelen van vrijheid en speelsheid.

Dit is geen cobra van Bette Westera & Sylvia Weve is heel anders dan de prentenboeken die ik tot nu toe heb gelezen! Het begint al bij de cover, die is eigenlijk best wel apart en trekt zeker de aandacht (juist omdat het anders is). Dit soort illustraties kom je niet vaak tegen, maar toch is het ook wel weer bekend. Het is een kunstvorm die je eerder bent tegengekomen.. Zeker als je een keertje naar het Cobra museum bent geweest.

Het verhaal in Dit is geen cobra is gebaseerd op waargebeurde feiten, personen en plekken. Aan het einde van het boek wordt dit duidelijk uitgelegd in de verantwoording. Dit maakt van Dit is geen cobra een erg informatief boek. Tijdens het lezen leer je namelijk van alles over Cobra kunst en de Ambassade voor Kinderen met Waarnemingsproblemen en Aanpassingsmoeilijkheden! Daarnaast vind je op elke pagina aan de onderkant een aantal leuke weetjes en gezegdes.

Bette Westera & Sylvia Weve hebben met Dit is geen cobra een grappig en mooi verhaal neer weten te zetten met een mooie boodschap. Het is helemaal oké om anders te zijn, dat maakt je juist speciaal. Dit boek zal zeker indruk maken op kinderen die niet binnen de lijntjes kleuren, zij zullen steun kunnen halen uit Dit is geen cobra. Het steekt hen onbewust een hart onder de riem!

Bette Westera heeft een aangename, fijne en vlotte schrijfstijl. Het verhaal leest makkelijk weg. En wanneer ze wel moeilijke of onbekende woorden gebruikt dan legt ze uit wat ze hiermee bedoelt of ze worden uitgelegd aan de hand van de illustraties van Sylvia Weve. Deze zijn stuk voor stuk uniek en je kan er uren van genieten!

Verder is de vormgeving van Dit is geen cobra ook erg speels. Zo moet je af en toe het boek kantelen om goed alles te kunnen lezen en zien. Een ding is in ieder geval zeker; plezier en informatie worden op een uitstekende manier met elkaar gecombineerd in Dit is geen cobra van Bette Westera & Sylvia Weve. Hierdoor merk je als lezer waarschijnlijk niet eens dat je iets aan het leren bent.