Recensie: Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken (Marieke van Hooff)

Auteur: Marieke van Hooff

Illustrator: Melvin

Uitgeverij: Bakermat (1 mei 2018)

Aantal bladzijdes: 181

Prijs: € 14,95

Maar waar gaat het dan wel over?

Over de familie Ginderachter: een familie die iedere dag wiebelt tussen 10-12. Over de president van Madagaskar. Over de rotte tand van de pekinees van de minister van buitenlandse zaken. Over ringstaartmaki’s, een verdachte butler en een schietgrage veiligheidsagent. Over vermeende vliegtuigkapingen, baobabvruchten en over tandflossen. Over personages die tilt slaan en vertellers die daar mee om moeten gaan.

In Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken maak je kennis met de familie Ginderachter: Filip, Astrid en Wigbert. Het is een echte wiebelfamilie en dit brengt ze vaak genoeg in de problemen! Marieke van Hooff is de verteller van het verhaal, maar wordt regelmatig onderbroken (of aangevuld) door de familie Ginderachter. Ze hebben allemaal een eigen lettertype dus je weet precies wanneer Filip, Astrid of Wigbert aan het woord is. Dit maakt het verhaaltje overzichtelijk!

Ik vind het super leuk gedaan, want het verhaal wordt hierdoor erg actief en je leert de personages stuk voor stuk kennen! Er ontstaat soms echt een gesprek tussen de verteller en de verschillende personages waardoor het lezen van dit boek extra grappig is. Daarnaast zijn de illustraties van Melvin ook zeker een prachtige aanvulling op het verhaal. Ze zijn hilarisch!

“Ik ben gewoon wat wiebelig, Wiebeliger dan de drilpudding, al zeg ik het zelf.” – p. 27

Marieke van Hooff en Melvin zorgen er dus echt samen voor dat Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken tot leven komt voor de lezers. Door de fijne, vlotte schrijfstijl van de auteur zie je helemaal voor je hoe de familie Ginderachter door het leven wiebelt, met armen die alle kanten op slingeren en benen die niet stil kunnen staan! En Melvin laat dit zien door middel van zijn illustraties!

In Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken gebeurt er echt van alles. Je wordt van het ene onderwerp in het andere onderwerp geslingerd, maar toch is het allemaal mooi met elkaar verbonden tot een samenhangend verhaal. Het is een avontuur waar je ‘U’ tegen zegt! Marieke van Hooff haalt geen zware of moeilijke onderwerpen aan en houdt het boek hierdoor lekker luchtig en grappig waardoor het geschikt is voor ieder kind!

Dus heb jij zin om lekker te wiebelen? Dan raad ik je zeker Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken van Marieke van Hooff aan, want ik kan je verzekeren dat je tijdens het lezen van dit boek niet stil kan zitten. Daar zorgt de familie Ginderachter wel voor!