Recensie: De zolderkinderen (Janneke Schotveld)

Titel: De zolderkinderen

Auteur: Janneke Schotveld

Illustrator: Annet Schaap

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf (april 2020)

Aantal bladzijdes: 128

Prijs: € 13,99

Milo woont samen met zijn zusje Daantje in Het Koekoeksnest, een groot huis op een oud landgoed. Het is het fijnste huis van de hele wereld. Boven hem woont Lina en op de derde verdieping wonen Tim en Tijmen, een tweeling die zo op elkaar lijkt dat ze soms zélf niet meer weten wie wie is. De zolder van het huis is van de kinderen: ze spelen er altijd en het is hun absolute lievelingsplek.

Op een dag overlijdt tante Mimi, de officiële eigenaar van het landgoed. Iedereen denkt dat Milo’s moeder alles zal erven, maar er blijkt nog iemand aanspraak te maken op de erfenis: een verre neef komt zijn erfdeel opeisen en neemt zijn intrek op de zolder van Het Koekoeksnest. En dat laten de zolderkinderen niet zomaar op zich zitten!

De zolderkinderen is ontzettend een leuk avontuur voor jong en oud. Janneke Schotveld neemt de jonge lezers mee naar Het Koekoeksnest waar Milo en zijn vriendjes wonen. Dit is niet zomaar een huis, maar een heel leuk huis met een geweldige zolder waar ze erg veel tijd samen doorbrengen. Natuurlijk is herverhaal niet compleet zonder een soort van ‘slechterik’ en helaas gooit die roet in het eten, want hij neemt de zolder over. Met veel grappen en grollen proberen Milo en fijnvriendjes hem weg te jagen, De zolderkinderen zorgt er zeker voor dat je regelmatig in een deuk ligt!!

Janneke Schotveld heeft een super fijne en vlotte schrijfstijl. Ze weet de kinderen tot leven te laten komen en ze zijn lekker stout. Het verhaal zit niet ingewikkeld in elkaar en het is meteen duidelijk waarom het draait. De zolderkinderen wordt mooi opgebouwd en het einde is zelfs een klein beetje spannend, maar zeker niet eng! Hierdoor is het boek geschikt voor ieder kind, vooral voor degen die zelf ook weleens ondeugend is. Dan is het heel herkenbaar.

Het verhaal in De zolderkinderen van Janneke Schotveld wordt ondersteund door de illustraties van Annet Schaap. Ze zijn zwart/wit en vrij simpel, maar maken het verhaal extra leuk. Zo hebben kinderen namelijk ook iets om naar te kijken als ze aan het lezen zijn of wanneer je als ouder het verhaal voorleest. Daarnaast zorgt de combinatie van Janneke Schotvelds schrijfstijl en de illustraties van Annet Schaap ervoor dat ook kinderen die iets minder graag lezen van De zolderkinderen zullen genieten.

Kortom, De zolderkinderen van Janneke Schotveld en Annet Schaap is een fijn boekje voor kinderen. Ze kunnen het lekker zelf lezen, maar het is natuurlijk ook tof om het samen te lezen of voor te lezen. Zowel jong, als oud kan van de stoute kinderen genieten. Heerlijk al het kattenkwaad dat ze uithalen.