Recensie: De zilveren zandstorm (Geert Klaasen)

Titel: De zilveren zandstorm

Serie: De kronieken Finn (3)

Auteur: Geert Klaasen

Uitgeverij: Davidsfonds Infodok (26 juli 2021)

Aantal bladzijdes: 189

Prijs: € 15,99

Enkele weken na de strijd met de lichtzuigers is er van de Zandman nog altijd geen spoor. De kusten van Dromenland brokkelen verder af en ook de Wakkere Wereld blijft niet gespaard. Alsmaar meer Droomlanders scharen zich aan de zijde van Zigobertus. En dan verdwijnen de Nachtmerries op mysterieuze wijze uit de grotten van het Woelwoud… In het laatste deel van deze kronieken trotseren Finn en zijn vrienden aardbevingen, ontvoeringen en verraad. Ze doorkruisen woestijnen, ondergrondse kastelen en zelfs de vraatzuchtige schaduwwereld met haar legendarische Nevelkapitein. En midden in het web van raadsels staat Finn, de bewaker van Dromenland. Hij weet niet wie hij nog kan vertrouwen, terwijl hij alle hulp nodig zal hebben in de eindstrijd met de Zandman.

De zilveren zandstorm is het derde en laatste deel in De kronieken van Finn, geschreven door Geert Klaasen en met illustraties van Harmen van Straaten. Ik kan jullie vertellen dat ik van de eerdere delen, Het gestolen sterrenstof en De laatste vuurtorenwachter, heb genoten. Het is alweer een tijdje geleden dat ik de boeken heb gelezen, maar dat neemt niet weg dat ik ontzettend benieuwd ben hoe het verhaal van Finn in Dromenland afloopt. Aan het einde van De laatste vuurtorenwachter dropte Geert Klaasen namelijk nog een bommetje..

Net als bij het vorige boek begint Geert Klaasen De zilveren zandstorm met een korte terugblik en wordt je geheugen even opgefrist. Dit is super fijn als je de boeken een tijdje geleden hebt gelezen en als dit niet zo is dan sla je de terugblik gewoon lekker over. En wederom worden de hoofdstukken tussen ‘De wakkere wereld’ en ‘Dromenland’ met elkaar afgewisseld. Omdat er in beide werelden van alles gebeurt, is De zilveren zandstorm enorm spannend.

Ondanks het feit dat De zilveren zandstorm al het derde deel is in De kronieken van Finn, weet Geert Klaasen ervoor te zorgen dat er genoeg nieuwe dingen te ontdekken zijn. Je komt nog steeds meer te weten over de droomwereld en zijn bewoners. Geert Klaasen zorgt ervoor dat er genoeg verrassende wendingen in De zilveren zandstorm verwerkt zitten zodat je telkens door wilt blijven lezen. Want hoe loopt dit verhaal af? Zal Finn de Zandman eindelijk kunnen verslaan? Zal hij Dromenland nog kunnen redden? Er zijn genoeg vragen waar je graag een antwoord op wilt hebben en De zilveren zandstorm zal deze beantwoorden.

Ook in De zilveren zandstorm zit ontzettend veel actie verwerkt. Geert Klaasen laat de lezer van de ene in de andere gebeurtenis vallen en hierdoor is het verhaal geen enkel moment saai. Als lezer moet je wel goed je aandacht erbij houden, anders raak je misschien een beetje de weg kwijt. Belangrijke onderwerpen in De kronieken van Finn zijn vriendschap, familie, pesten en liefde. Het bevat van alles wat en dit zorgt voor een mooie diepgang in een verder ontzettend fantasierijk verhaal. De illustraties van Harmen van Straaten brengen de vlotte, beeldende en fijne schrijfstijl van Geert Klaasen extra tot leven.

Kortom, De zilveren zandstorm vormt een ontzettend tof laatste deel van De kronieken van Finn, geschreven door Geert Klaasen. Het verhaal wordt in Het gestolen sterrenstof en De laatste vuurtorenwachter mooi opgebouwd naar een episch en spannend slot in De zilveren zandstorm. Alle verhaallijnen komen mooi samen en het verhaal is geen moment saai, omdat er constant iets gebeurt. De wereld en zijn geschiedenis komen sterk tot leven en de personages sluit je in je hart. Het is jammer om afscheid te moeten nemen van Finn en zijn vrienden!