Recensie: De Wrede Prins (Holly Black)

Titel: De Wrede Prins

Serie: Elfhame (1)

Auteur: Holly Black

Uitgeverij: Boekerij (27 februari 2020)

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €20

Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.

Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…

De Wrede Prins van Holly Black is echt zo een boek waarbij ik denk: waarom ben ik daar niet veel eerder aan begonnen? Het is een heerlijke YA Fantasy die de lezer helemaal opslokt. Tijdens het lezen van De Wrede Prins vergeet je de wereld om je heen, wie je bent en waar je bent. Je wordt onderdeel van Elfhame en voor 352 pagina’s lijkt het alsof je zelf een Faerie bent die vanaf de zijlijn meekijkt.

Vanaf de allereerste pagina weet Holly Black de aandacht van de lezer vast te pakken en niet meer los te laten. De wereld waarin je terecht komt is gewoon zo magisch en zelfs een beetje duister. Niks is wat het lijkt, je weet niet wie er te vertrouwen is of wat hun motieven zijn. Hierdoor blijft het verhaal ontzettend verrassend. Je valt van de ene plottwist in de andere plottwist en het verhaal is maar moeilijk te voorspellen. Gelukkig geeft Holly Black wel door het hele verhaal kleine puzzelstukjes en laat deze moeiteloos op hun plek vallen bij de onthullingen!

De personages in De Wrede Prins hebben erg uitlopende karakters en hierdoor staan de onderlinge verhoudingen op scherp. Holly Black maakt het verhaal hierdoor dynamisch en ze geeft het diepgang. Je leest het verhaal eigenlijk alleen vanuit Jude en leert haar (en haar gevoelens) het beste kennen. Maar zelfs zij heeft geheimen voor de lezer. Echt geweldig! Ik heb zelden een boek gelezen dat me zo wist te overrompelen. Verder heb ik stiekem erg genoten van Cardan, een erg gecompliceerd personage!

“Omdat jij als een verhaal bent dat zich nog niet heeft afgespeeld. Omdat ik wil zien wat je zult doen. Ik wil deel uitmaken van hoe het zich ontwikkelt.” – p. 103

Holly Black gaat er in De Wrede Prins wel vanuit dat je al een beetje ‘fantasy voorkennis’ hebt. Er wordt dus niet uitgelegd wat Faeries, Nixies of Imps zijn. Het is dus handig als je al een beetje weet hoe ze eruit zien, maar er is dus veel ruimte om je eigen fantasie lekker de vrije loop te laten! En hierdoor kan Holly Black meer aandacht besteden aan de worldbuilding en komt de omgeving tot leven. Ze beschrijft dit met zoveel details dat het net lijkt alsof je een film aan het kijken bent.

Meestal heb ik het in mijn recensies niet echt over hoe het boek eruit ziet, maar bij De Wrede Prins van Holly Black kan ik het echt niet laten. Deze limited edition is namelijk zo ontzettend mooi. Zoals je op de foto kunt zien vind je op de schutbladen adembenemende art. Verder zit er goud op de snede en zit er onder de duskjacket een mooie verrassing.

Kortom, De Wrede Prins van Holly Black is de beste YA Fantasy die ik onlangs heb gelezen. Het einde doet de lezer verlangen naar meer. Je wilt Elfhame helemaal nog niet verlaten, maar je moet.. De Wrede Prins is intrigerend, verslavend, magisch, duister en rauw; een echte must-read voor de liefhebbers! En psssst.. Ik wil meer van Cardan.