Recensie: De waarheid (Colleen Hoover)

Titel: De waarheid

Auteur: Colleen Hoover

Uitgeverij: Zomer & Keuning (11 februari 2020)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 319

Prijs: €15,-

De waarheid van Colleen Hoover gaat over schrijfster Lowen. Ze kan nauwelijks rondkomen, tot ze de kans van haar leven krijgt: ze mag de populaire boekenserie van Verity Crawford voltooien, die door een auto-ongeluk zelf niet meer kan schrijven. Als Lowen door Verity’s aantekeningen gaat, ontdekt ze een ongepubliceerde autobiografie die verborgen had moeten blijven. Ze besluit om het verhaal verborgen te houden, ook voor Verity’s man Jeremy. Maar dan krijgt ze gevoelens voor Jeremy. Hoelang kan Lowen de waarheid voor zich houden?

De waarheid is de allereerste NA thriller van Colleen Hoover. We weten al dat zij een ‘Feelgood Queen’ is, maar zal ze ook weten te overtuigen met een thriller? Kan ze ons net zo erg de stuipen op het lijf jagen met een spannend verhaal als dat ze ons kan laten zwijmelen bij een liefdesverhaal? We gaan het ontdekken in De waarheid.

Je leest het verhaal in De waarheid vanuit Lowens perspectief en tussendoor krijg je stukjes te lezen uit de autobiografie die Verity heeft geschreven. Hierdoor leer je vooral Lowen kennen, maar haar emoties zijn af en toe toch een beetje vlak. Aan het begin van het verhaal is ze bijvoorbeeld getuige van een ongeluk tussen een man en een vrachtwagen. Het is vrij gruwelijk, maar een uur later is ze er al overheen. Ook haar angst is niet altijd even overtuigend. Er is meer voor nodig om het realistisch te maken, dan alleen op te schrijven ‘als het zo is dan blijf ik hier geen minuut langer’. Colleen Hoover had voor mij iets meer gebruik mogen maken van het show don’t tell principe.

“Ik was afhankelijk van Jeremy om mijn ziel in leven te houden. Voordat ik hem ontmoette, was ik uitgehongerd en verschrompeld. Ik leefde op als ik bij hem was. Soms had ik het gevoel dat ik niet kon functioneren, als hij niet de mijne zou zijn” – p.87

Wat ontzettend sterk in De waarheid aanwezig is, is de spanning die langzaam opgebouwd wordt. Het is een spanning die bij de lezer onder de huid kruipt en je zelfs op momenten een beetje bang maakt. Colleen Hoover speelt namelijk een gemeen spelletje met de lezer en zorgt ervoor dat de kriebels over je rug lopen. Het zijn helemaal geen grote dingen die gebeuren, maar dat ze creepy zijn staat zeker vast. Naarmate het verhaal vordert, wordt de sfeer steeds grimmiger. Je weet niet of iets echt gebeurt of dat het zich alleen in Lowens hoofd afspeelt. Het kan allemaal…

Het plot van De waarheid zit goed in elkaar en is origineel. Colleen Hoover heeft aan alle details gedacht waardoor alle puzzelstukjes goed op hun plaats vallen. Ik heb nooit eerder een verhaal gelezen waarin het hoofdpersonage een autobiografie van een ander personage leest. Lowen komt steeds meer te weten over het leven van Verity en haar gedachten (net als de lezer). Het is duister en sinister, maar voorspelbaar. Helemaal aan het einde van het boek zit nog wel een plottwist, maar dat was niet helemaal mijn ding. Maar eerlijk is eerlijk het zorgt er wel voor dat je nog lang over De waarheid blijft nadenken, ook als het al een tijdje uit is!

Colleen Hoover weet zeker te overtuigen met haar eerste NA thriller (want ja, er is ook romantiek aanwezig)! De waarheid is creepy, sinister en origineel. Wel zijn er hier een daar een aantal kleine verbeterpuntjes, maar ik kan jullie vertellen dat de rillingen letterlijk over mijn rug liepen en dat ik tijdens het lezen toch wel een aantal keren over mijn schouder heb gekeken.