Recensie: De vermisten van Maneschijn (Christelle Dabos)

Titel: De vermisten van Maneschijn

Serie: De Spiegelpassante (2)

Auteur: Christelle Dabos

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff  (26 januari 2020)

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: €24,99

Ophelia keert terug in De vermisten van Maneschijn, het tweede deel van De spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Na de gebeurtenissen in De ijzige verloofde wil Ophelia niets liever dan een rustig en teruggetrokken bestaan leiden. Maar haar leven op de vijandige ark Pool is meer in gevaar dan ooit… Als verloofde van de afstandelijke en raadselachtige Thorn zijn alle ogen op Ophelia gericht. Bovendien gebruikt Faroek, de machtige familiegeest van het Noorden, haar voor zijn eigen doeleinden: Ophelia kan namelijk met haar handen voorwerpen lezen en zo eeuwenoude geheimen achterhalen. Wanneer de ene na de andere invloedrijke hoveling spoorloos verdwijnt, raakt Ophelia opnieuw ongewild betrokken bij een opsporingsonderzoek. Langzaam maar zeker doorziet ze niet alleen de vele illusies die de ark rijk is, maar ontdekt ze ook de overdonderende waarheid…

Vorig jaar verscheen het eerste deel van De Spiegelpassante-serie, De ijzige verloofde. Christelle Dabos wist er daarmee voor te zorgen dat ik verliefd werd op het verhaal en niet kon wachten op het vervolg. Ik was dan ook onwijs blij toen ik eindelijk De vermisten van Maneschijn mocht ontvangen, want ik ben zo benieuwd naar hoe het verhaal van Ophelia zich zal gaan ontwikkelen. In deze recensie vertel ik je of Christelle Dabos mijn verwachtingen heeft kunnen waarmaken!

De cover van De vermisten van Maneschijn is natuurlijk weer een plaatje en als je het boek openslaat staan de lezer nog meer mooie verrassingen te wachten. Zo is er een prachtige stamboom van de Clans van de Pool te zien en een indeling van de Hemelburcht! Hierna begint het verhaal van De vermisten van Maneschijn en Christelle Dabos gaat direct verder waar De ijzige verloofde is geëindigd. Super fijn als je de boeken direct na elkaar leest, want er is niet heel veel herhaling! En als het wel al eventjes geleden is dat je deel 1 hebt gelezen, dan kan je het stukje ‘Herinneringen aan deel 1’ lezen.

“Waarom sloot iedereen zich in zijn geheimen op? Zou het niet veel eenvoudiger zijn als ze elkaar eindelijk eens gingen vertrouwen?” -p. 393

De worldbuilding die gestart is in De ijzige verloofde gaat door in De vermisten van Maneschijn! Hoe verder je in het verhaal terechtkomt, hoe meer je van de wereld te weten komt. Christelle Dabos zorgt ervoor dat er ruimte is voor de geschiedenis van de Arken, maar houdt tegelijkertijd het verhaal redelijk spannend. Hier en daar is het verhaal een klein beetje langzaam, maar het is nooit echt saai. Alles komt namelijk steeds meer tot leven voor de lezer. Je wordt letterlijk het verhaal ingezogen en je wilt niet meer weg!

Geheimen, bedrog, verraad, intriges; het komt allemaal voorbij in De vermisten van Maneschijn. Christelle Dabos weet hiermee de aandacht vast te houden, omdat het verhaal hierdoor interessant en intrigerend is. Ook de personages zorgen hiervoor! In De ijzige verloofde zagen we al dat Ophelia een mooie verandering doormaakte en deze zet door in De vermisten van Maneschijn. Ze is een ontzettend sterke vrouw geworden en het is mooi om haar te zien veranderen. Daarnaast krijg je ook steeds meer hoogte van haar verloofde Thorn. De worldbuilding en karakterontwikkelingen zorgen samen voor de nodige diepgang.

De vermisten van Maneschijn is een geweldig vervolg op De ijzige verloofde in De Spiegelpassante-serie. Christelle Dabos geeft je alles waar je op gehoopt hebt en nog veel meer. Het verhaal is origineel, intrigerend en diepgaand. Je wordt meegenomen in de wereld van Ophelia, komt van alles te weten over de Arken, je sluit de personages in je hart en dat terwijl er volop bedrog en verraad gepleegd wordt. Wanneer komt het vervolg? Want ik kan niet wachten op Het geheugen van Babel!