Recensie: De verloren bloem van de Sjamaan (Davide Morosinotto)

Titel: De verloren bloem van de Sjamaan

Auteur: Davide Morosinotto

Uitgeverij: Baeckens Books (22 december 2020)

Aantal bladzijdes: 528

Wanneer Laila wordt opgenomen in een ziekenhuis in Lima, raakt ze al snel bevriend met El Rato, een jongen vol wilde verhalen. Maar dan krijgt Laila haar diagnose: de artsen hebben eindelijk een naam kunnen geven aan haar ziekte, een naam die alle hoop wegslaat. Tegen beter weten in trekken de twee vrienden op avontuur, op zoek naar de legendarische Verloren Bloem. Wie weet kan Laila daarmee toch nog genezen.

Inmiddels moet je de naam Davide Morosinotto al een beetje kennen als jij Magic of Books volgt, want eerder verschenen van zijn hand de jeugdboeken Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn en Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw. En ik schreef hier natuurlijk 2 recensies over! De verloren bloem van de Sjamaan is het allernieuwste boek van Davide Morosinotto en ik ben heel benieuwd of het verhaal weer net zo indrukwekkend en mooi is als zijn voorgangers. Ik vertel het je graag in deze recensie.

De verloren bloem van de Sjamaan is door Davide Morosinotto geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 12 jaar. Net als in zijn vorige boeken gebeuren er dus ook minder leuke dingen in het verhaal, maar dat is juist wat zijn verhalen zo krachtig en sterk maken. Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, het kan ook hard en oneerlijk zijn. Hierdoor geeft Davide Morosinotto zijn verhaal in De verloren bloem van de Sjamaan een realistisch tintje. Het komt binnen bij de lezer en zet je aan het denken. Het is dus geen boek dat je even snel tussendoor leest, je moet er echt de tijd voor nemen!

“Ik dacht op dat moment nog maar aan één ding: een bloem die in het oerwoud groeit. Een wonderbloem die elke kwaal kan gelezen. En die de angst die vanbinnen aan me knaagde voor altijd zou verjagen.” – p. 123

Davide Morosinotto heeft in De verloren bloem van de Sjamaan weer een mooi, spannend en ontroerend verhaal weten neer te zetten. Hij neemt je moeiteloos mee in de wereld van Laila, een ongeneeslijk ziek meisje die niks liever zou willen dan een bloem vinden die haar kan genezen. Dit is natuurlijk regelrecht voer voor een paar tranen! Daarnaast zorgt Davide Morosinotto dat alles goed tot leven komt, vooral de omgeving (Peru) waarin het verhaal zich afspeelt. Door de beeldende schrijfstijl lijkt het bijna alsof je gewoon naar een film aan het kijken bent of dat je zelf mee op avontuur bent met Laila en El Rato.

De vormgeving van De verloren bloem van de sjamaan is wederom weer prachtig gedaan. Je komt onwijs mooie illustraties tegen, grappige tekeningetjes en plattegronden. Dit maakt het verhaal een beetje speels en zorgt ervoor dat kinderen geïnteresseerd blijven in het boek. Daarnaast komen Laila en El Rato ontzettend veel interessante personen tegen. Hierdoor maakt Davide Morosinotto het verhaal eigenlijk constant verfrissend. Als lezer ben je benieuwd naar iedereens verhaal en daar wil je ook de tijd voor nemen. Al kan het voor sommige lezers een beetje langdradig aanvoelen.

Kortom, De verloren bloem van de Sjamaan is weer een echte klassieker van Davide Morosinotto. Het boek past precies in de lijn van de twee eerdere boeken; Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn en Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw. Het zit vol met avontuur, spanning en tegelijkertijd is het verhaal mooi en ontroerend. Het verhaal is intrigerend en de toffe vormgeving maakt het geheel toch een beetje speels. De verloren bloem van de Sjamaan is meer dan 500 pagina’s leesplezier!