Recensie: De verdwenen steden (Shannon Messenger)

Titel: De verdwenen steden

Serie: De verdwenen steden (1)

Auteur: Shannon Messenger

Uitgeverij: Pelckmans (6 oktober 2020)

Genre: Jeugdboek, Fantasy

Aantal bladzijdes: 569

De twaalfjarige Sophie is altijd een buitenbeentje geweest. Ze heeft meerdere klassen overgeslagen en vindt weinig aansluiting bij haar oudere klasgenoten, maar ook thuis voelt ze zich nooit echt op haar gemak. Hoe dat komt? Sophie is een Telepaat, iemand die gedachten kan lezen. Niemand kent haar geheim, of dat denkt ze tenminste… Dan ontmoet Sophie Fitz, een geheimzinnige (en knappe) jongen die haar vertelt dat ze niet de enige is: hij is óók een Telepaat. En ze voelde zich nooit thuis omdat… ze dat niet IS. Door Fitz doet Sophie een schokkende ontdekking en moet ze haar familie achterlaten voor een nieuw bestaan op een plek die totaal anders is dan de wereld die ze tot nu toe kende. Maar Sophie heeft nog steeds geheimen, en die zijn niet voor niets diep weggestopt in haar geheugen: haar kennis is gevaarlijk en zeer gewild. Wie is Sophie écht en waarom leefde ze verborgen tussen de mensen? Het antwoord kan haar dood worden of haar leven redden – en de tijd dringt.

Keeper’s of the Lost Cities van Shannon Messenger is een hele bekende serie in het buitenland en inmiddels zijn er al 11 delen verschenen. Nu is onlangs pas het eerste deel in het Nederlands verschenen. De verdwenen steden neemt je mee in een wereld vol met elfen en andere fantasy wezens. De synopsis van het boek klinkt heel interessant en ik ben benieuwd wat mij allemaal te wachten staat tijdens het lezen van De verdwenen steden.

Eigenlijk zorgt Shannon Messenger er wel voor dat je vanaf de allereerste pagina van De verdwenen steden het verhaal ingezogen wordt. Er is geen lange aanloop met veel introducties en het is meteen spannend. Gaandeweg ontdek je steeds meer over hoe de wereld in elkaar zit en komen de verschillende personages voor de lezer tot leven. Heel veel dingen zijn mysterieus in De verdwenen steden en samen met Sophie ga je op onderzoek uit. Het is echt een ontdekkingstocht door een hele nieuwe wereld.

“Voor het eerst in haar leven vond ze het niet erg dat ze een Telepaat was. Het was zelfs behoorlijk cool, en niemand kon zeggen dat ze geen talent had.” – p. 240

De gebeurtenissen in De verdwenen steden volgen elkaar in hoog tempo op waardoor het geen moment saai is. Hierdoor leest het verhaal lekker vlot weg. Dit komt ook mede door de fijne, beeldende schrijfstijl van Shannon Messenger. Ze maakt gebruik van korte zinnen en De verdwenen steden leest hierdoor als een trein. Toch is het verhaal ook heel gedetailleerd. Maar alles wat Shannon Messenger vertelt, is van belang voor het verhaal. Niet alleen om de wereld op te bouwen, maar ook om de personages karakter te geven en het geheel tot leven te brengen.

In De verdwenen steden speelt magie een grote rol. Dit is goed uitgedacht door Shannon Messenger en dit is te merken in het verhaal. Alles wordt mooi en duidelijk uitgelegd aan de lezer. Het zit dus erg goed in elkaar. Aan de ene kant eindigt De verdwenen steden best wel gesloten met een best wel heftige strijd. Aan de andere kant zit je nog vol met vragen als je De verdwenen steden hebt uitgelezen. Shannon Messenger laat je in ieder geval verlangen naar het vervolg.

Ik kan jullie vertellen dat De verdwenen steden een tof eerste deel is in de fantasy serie van Shannon Messenger. Ze neemt je mee naar een totaal nieuwe wereld. Samen met Sophie en haar vrienden ga je van alles ontdekken. Het verhaal, de wereld en de personages zijn sterk opgebouwd met ontzettend veel details. Het is vlot geschreven en het hoge tempo is fijn voor het iets jongere publiek. Het is magisch, spannend en uniek! De verdwenen steden is een boek om in te verdwalen.