Recensie: De veger (Jonathan Auxier)

Titel: De Veger

Auteur: Jonathan Auxier

Uitgeverij: Billy Bones (22 mei 2019)

Aantal bladzijdes: 400

Nan werkt als schoorsteenveger voor de verschrikkelijke Wilkie Crudd. Wanneer ze vast komt te zitten in de haard is ze bang dat haar einde nadert. Maar dan wordt ze geholpen door een klein wezentje…

Het is vijf jaar geleden dat de Veger is verdwenen. Sindsdien heeft Nan geen andere keuze dan te werken als schoorsteenveger voor de meedogenloze Wilkie Crudd. Wanneer Nan vast komt te zitten in een brandende schoorsteen, wordt ze gered door een golem, een wezentje gemaakt van roet en as. Charlie is lief, onschuldig en nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Er ontstaat een onverwachte, hechte vriendschap. Kunnen zij samen ontsnappen aan de wrede Wilkie Crudd?

De Veger van Jonathan Auxier is een prachtig boek en doet denken aan de verhalen van bijvoorbeeld Charles Dickens en Roald Dahl. Het heeft een beetje dezelfde sfeer en het is doordrenkt met mooie, indrukwekkende boodschappen. Deze zetten de lezer toch wel een beetje aan tot nadenken. Voor de fans is dit dus genieten!

Jonathan Auxier neemt je in De Veger aan de hand mee in het leven van Nan Mus. Rustig en gestaag vertelt hij wat ze allemaal heeft meegemaakt in haar leven. Geen enkel detail wordt overgeslagen. Door het verleden en heden met elkaar af te wisselen wordt al snel duidelijk dat ze geen gemakkelijk leven heeft (gehad). Hierdoor wordt er veel diepgang aan het verhaal gegeven en zit je regelmatig met een brok in je keel De Veger te lezen.

“Mijn hele leven hebben mensen me behandeld alsof ik een stuk vuil was, alleen door hoe ik eruitzag. Misschien is dát juist het probleem. Als we nu eens niet zouden letten op hoe anderen eruitzien, konden we misschien zien wie ze echt zijn.” -p. 231

De schrijfstijl van Jonathan Auxier is mysterieus, sprookjesachtig, beschrijvend en meeslepend. Met de juiste woorden weet hij de lezer een warm gevoel van binnen te geven. De bovenstaande quote heeft bijvoorbeeld heel veel indruk op mij gemaakt. En ik denk dat veel kinderen (en ook volwassenen) zich hierin kunnen herkennen. Maar ook in de andere boodschappen die in De Veger naar voren komen.

Ik kan me voorstellen dat De Veger misschien niet een boek is dat voor iedereen is weggelegd. Je moet er echt van houden en het weten te waarderen. Het is niet altijd een vrolijk en leuk verhaal. Er gebeuren zeker heftige dingen en je valt niet van de ene verbazing in de andere. Soms kan het hierdoor een beetje langdradig aanvoelen, maar toch weet de magie van Nan en Charlie de lezer geboeid te houden!

Kortom, De Veger van Jonathan Auxier bevat een indrukwekkend en mooi verhaal. Soms staan de tranen je in de ogen en soms maken Nan en Charlie je aan het lachen. Een boek met een lach en een traan, dat nog lang door je hoofd zal spoken.